Huvudmeny

Tillverkare och modell

Startat av moenia, 04 oktober 2012, 09:44:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Med bussar och kollektivtrafik som ett relativt nytt intresse undrar jag varför ni mestadels pratar om bussar i form av deras bussbolag och registernummer (alltså ex. Nobina 6791) och inte tillverkare och modell (MAN Lion's City L LE). Jag förstår att man väljer det förra när man pratar om kollektivtrafiken och hur den fungerar, men det verkar som att det väldigt sällan nämns tillverkare och modell. Hur kommer detta sig?

Björn Forslund

Citat från: moenia skrivet 04 oktober 2012, 09:44:12 AM
Med bussar och kollektivtrafik som ett relativt nytt intresse undrar jag varför ni mestadels pratar om bussar i form av deras bussbolag och registernummer (alltså ex. Nobina 6791) och inte tillverkare och modell (MAN Lion's City L LE). Jag förstår att man väljer det förra när man pratar om kollektivtrafiken och hur den fungerar, men det verkar som att det väldigt sällan nämns tillverkare och modell. Hur kommer detta sig?

Kanske enklare för diggarna? Inventarienumret tillsammans med ägare säger det mesta för de "insatta". Samma gäller ju inom järnvägshobbyn, där kör man stenhårt med littera och inventarienummer.

Staffan Sävenfjord

Det är för att skilja olika fordon åt. Tillverkare och modell säger inte så mycket då ett stort bussbolag kan ha över hundra bussar av samma slag. Om du har uppgiften t ex Nobina 6791 kan du gå in på http://www.svenskbusshistoria.se och se vad det är för tillverkare och modell. Du kan förstås också söka på registreringsnumret om det är känt.

Ersa

Men även om tillverkare och modellbeteckning nämns lite väl sällan, så kan du lita på att alla insatta/diggare/muppar (välj det ord du önskar) har sina klara favoriter, på exakt samma vis som att engagerade bilägare har sina favoriter bland biltillverkare och deras olika modeller.

Jag har t.ex alltid varit extra svag för finskbyggda karosser (Wiima, DeltaPlan, Ajokki = Carrus) på Scaniachassin.
Andra medlemmar i detta forum är t.ex extra svaga för Neoplan, och för vissa andra är det 100% Setra som gäller.

virtual1

Först och främst för att det lättare särskiljer individerna åt, med hjälp av inventarienumret kan du få reda på allsköns info via t.ex. www.svenskbusshistoria.se - en modell kan ju skilja sig åt åtskilligt från årsmodell till årsmodell, så att bara säga modellnamnet ger faktiskt väldigt lite info i det stora hela. Sen är ju väldigt många av oss muppar också 'samlare' - så att få taget en bild på/se på en viss individ gör ju det lättare för oss att komplettera våra samlingar!

Bergenga

Det har nok litt med hvilken tilnærming man har til busshobbyen.
Det skiller vel helst mellom de som er mest interessert i busstrafikken, men hvilken buss som går på hvilken avgang, om det går blå buss der det skulle gått rød, tidtabeller, eller hva det måtte være, på den ene siden. På den andre siden har man de som har en mer teknisk eller estetisk interesse for busser. Og med tenkisk så tenker jeg ikke nødvendigvis på det mekaniske og å få olje på fingrene, men det tekniske rundt bussens konstruksjon og dens visuelle utforming og sånt.

Jeg vil nok si at jeg er blant de som interesserer meg mest for bussmodeller, og ikke hvert enkelt individ. Og det går også på busstyper, så mens turisbusser, ekspressbusser og andre normalgulvbusser er interessante, så finner jeg laventrebusser og lavgulvbusser for det mest helt uinteressant. En medvirkende årsak til det er kanskje hvilket antall det finnes av dem. Jeg er definitivt en som vil komplettere mest mulig med min bussfotografering, men om det finnes 100 busser som er helt like, så ser jeg ingen poeng med å fotografere mer enn et dusin av dem, selv om man kunne fått alle om man stod på ett sted i noen timer. Å derimot reise 100 mil bare for å fotografere en buss som det bare finnes ett eksemplar av er verdt hele reisen. Så for meg blir en buss mer interessant jo færre individer det finnes av den aktuelle modellen. Derfor er jeg også mest interessert i å vite modellen enn det eksakte individet blant mange. Jeg er også mer interessert i å vite hvor bussen er bygget, når den er bygget og andre tekniske detaljer, enn å vite hvilke linjer den har gått på og hvor.

Kanskje dette var en slags forklaring på spørsmålet?

Jeg føler at min ide om hva som er interessant er i mindretall her på Bussnack, men heldigvis er jeg ikke alene.
Når jeg legger ut bilder her så er det som oftest for å vise en ny modell eller en buss som ser spesielt bra ut eller har spesiell utrustning, og ikke fordi noen har fått to busser til som de hadde 73 av samme modellen fra før av .......
Mvh.
Øyvind Berg

moenia

Jaha okej, då förstår jag.

Bergenga, då verkar vi vara på samma våglängd. ;)

Häftig sida det där, svenskbusshistoria.se! Hittar dock knappt någon av Västtrafiks stadsbussar här i Borås. Går på numret som står tryckt på framsidan, ex. 25076. Har provat ett antal nummer utan framgång. Vad är det för nummer och varför får jag inga resultat?

Staffan Sävenfjord

Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:18:48 PM
Jaha okej, då förstår jag.

Bergenga, då verkar vi vara på samma våglängd. ;)

Häftig sida det där, svenskbusshistoria.se! Hittar dock knappt någon av Västtrafiks stadsbussar här i Borås. Går på numret som står tryckt på framsidan, ex. 25076. Har provat ett antal nummer utan framgång. Vad är det för nummer och varför får jag inga resultat?

25076 är radionumret. Inventerianumret är de tre sista siffrorna så om du söker på "Borås Lokaltrafik 076" så får du napp. Du får visserligen med ett par BL-bussar till som har 76 någonstans i numret men det är inte så svårt att hitta.

En annan variant är att skriva in bara "Borås Lokaltrafik" på den här sidan
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/owner/search.asp
och då få får du fram alla kända bussar hos Borås Lokaltrafik, såväl de nuvarande som de som de haft förut. Glöm inte scrolla på sidan så att du hittar allt.

moenia

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 14:54:26 PM
25076 är radionumret. Inventerianumret är de tre sista siffrorna så om du söker på "Borås Lokaltrafik 076" så får du napp. Du får visserligen med ett par BL-bussar till som har 76 någonstans i numret men det är inte så svårt att hitta.

En annan variant är att skriva in bara "Borås Lokaltrafik" på den här sidan
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/owner/search.asp
och då få får du fram alla kända bussar hos Borås Lokaltrafik, såväl de nuvarande som de som de haft förut. Glöm inte scrolla på sidan så att du hittar allt.

Tack!