Persontrafik 1993 i Kalmar, del 9 (av 12)

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 oktober 2012, 20:09:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Uppsalabussen NLZ182 var inte ny - den kom redan 1991 - men den var där för att visa ett förslag till ny förarplats. SLTF höll på den här tiden på med att ta fram en normbuss i samarbete med bland annat Uppsalabuss. Bussen blev 1997 Swebus 2137 när de tog över en del av tätortstrafiken i Uppsala.


PSR938 var en ny buss till Swebus i Skövde, där SJ och sedan Swebus/Nobina kört tätortstrafik "sedan urminnes tider".


Skövde måste varit bland de första städerna som fick MaxCi, men PPT830 visades också upp. Den var dock något nyare än föregående. Den blev sedan Vänersborgs Linjetrafik 05, Mariestads Busstrafik 97 och Swebus 1334. När bilden togs var den demobuss hos Scania.


PON494 var avsedd att gå som tågersättning Stockholm-Eskilstuna medan banan var stängd i väntan på att den nya järnvägen skulle bli klar. Hos Näckrosbuss och Busslink fick den nummer 2192.


PYE494.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Minns Uppsalabussen med den nya förarplatsen men inte mycket av det har använts synd .. var en del bra idéer där
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina