Fråga till Upplandsförare som kört KR Trafiks bussar 220 och 234

Startat av MrH, 03 oktober 2012, 19:11:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Jag vänder mig till er som kört KR Trafik 220 och 234 under UL-tiden, dvs då de var nya fram till omlack och flytt till Hälsingland.

På instrumentpanelen, vänster sida, sitter en röd lampa, typ diod, som inte fungerar. Jag har hela tiden sedan bussarna kom hit tänkt att det är en lampa som tänds som hjälp när resenärerna tryckt på stoppknappen. Så är det nämligen i systervagnen 249. Efter att ha försökt tjata till fix av detta i typ ett år  ;D så har äntligen besked kommit; "de där har aldrig lyst, vi vet inte vad det är för några lampor".. Hmmm... Jag har dels svårt att tro att de sitter där för nöjes skull och dels verkar det mycket logiskt att det är just hpl-lampa då 249 har den funktionen. Jag tycker att det är en hyfsad hjälp nämligen då den röda lampan liksom lyser i ögonvrån även om man inte stirrar på den. Den vanliga stoppsymbolen är ju bara en tysk symbol på LCD-displayen, väldigt diskret sådan.

Hur var det när bussarna var nya, har dioderna lyst nån gång? Hur är det med de andra Mercedesbussarna i samma serie/er?

/MrH