Stadsbussarna i Karlstad 20130701

Startat av Clabbe, 01 oktober 2012, 07:38:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

Lars

Jag läser att de ska köpa gas från AGA, jag tror nog att detta kan vara ganska bra då AGA kan köpa gas där det finns på öppna marknaden och detta säkerhetsställer tillgången på gas.
Den tänkta lokala gasproduktionen kan ju sälja till AGA som det står och även levereras åt andra håll.
Visserligen förlorar miljöaspekten lite mark då gasen inte blir helt lokalproduserad med transporter till Karlstad.
Risken att vi får uppleva ett nytt Östersund blir däremot mycket mindre med AGA som gasleverantör.

Nobina i Karlstad kommer nu att få överflödiga lokaler som blir knepiga att hyra ut eftersom Nobina flyttade gamla Karlstadsbuss depå på Herrhagen till Våxnäs.

Jag har även sett att en stor gasklocka märkt AGA kommit upp på nya depån som Nobina bygger för sitt nya anbud i Oslo.

Bussmicke

Var i Oslo ska man köra?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

78 MAN led står runt omkring Oslo nu för att börja gå bl.a. på linjerna 30, 31, 31E, 32 og 36 från 7. oktober!

Bussmicke

Citat från: Marc skrivet 02 oktober 2012, 21:07:49 PM
78 MAN led står runt omkring Oslo nu för att börja gå bl.a. på linjerna 30, 31, 31E, 32 og 36 från 7. oktober!
Aha.  Unibuss minskar

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars

Japp det har varit många skandaler runt Unibuss så de blev diskvaliderade och fick inte lämna något anbud.
En länk i ämnet http://www.busstidningen.se/2012/06/18/fiffel-for-23-35-miljoner-i-norsk-busskandal/

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars skrivet 02 oktober 2012, 19:34:03 PM

Nobina i Karlstad kommer nu att få överflödiga lokaler som blir knepiga att hyra ut eftersom Nobina flyttade gamla Karlstadsbuss depå på Herrhagen till Våxnäs.

Ägs inte lokalerna av ett fastighetsbolag?

Antalet av Nobina ägda lokaler/fastigheter är ju marginellt om det ens finns någon sådan kvar idag.

Lars

Javisst ägs de av ett fastighetsbolag men det kan vara svårt att hyra ut delar av lokalerna beroende på hur lokalerna är disponerade idag, Nobina på Våxnäs är ju gamla GDG garaget som från början var både lastbil och buss mm.
En extern hyresgäst är bussgods men det hör ju liksom ihop med verksamheten.