Gårdagens träff hos Björne Forsslund...(11 bilder)

Startat av Kvarne, 21 oktober 2007, 15:34:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

2007-10-20 var datumet för en träff nere hos Björne för att digga lite gamla Björknäsbussar, umgås och även ta en tur med en av bussarna.
Träffen var inte officiell, dvs det var bara en träff för en sluten skara vänner, har dock skrivit i bildtexten på några av bilderna att det är en SvOf-träff, beklagar detta.

I alla fall. Bland de inbjudna var jag och Micke och tillsammans beslutade vi oss för att låna Gladö Buss buss 6069, som är fd SL H25 6176, för att ta oss ner dit samt eventuellt erbjuda skjuts. Det vart dock inte full buss om vi säger så, men det var ändå kul att få lufta den sista kvarvarande H25an. När vi anlände till Gladös parkeringsplats upptäckte vi att bussen inte var städad så vi gjorde en snabb ursopning och tömde papperskorgar etc. Därefter beslutade vi oss för att, efter som vi hade gott om tid, ta oss hem till mig och spola av bussen då den även var rätt skitig utanpå.

Vid 10-tiden anlände vi till mig, och 6069 kunde ställa sig till gruppen av bussar som varit på visit hos mig under abonnering etc..
(Swebus 1357, Busslink 6859, Busslink 5021 & min buss H22 6431)

Efter en snabb avspolning begav vi oss mot Älgviken. På vägen var det bestämt att vi skulle stanna till vid Ösmo och plocka upp ett gäng som åkt pendeln dit ner. Det visade sig dock att vi även fick plocka upp två eldsjälar som ville åka med oss den sista biten(de åkte med bil till att börja med) så de plockade vi upp vid busshållplatsen "Fredriksborg".

När vi svängt av mot Ösmo blev vi informerade av vägskylt att bron över Jvg var ju avstängd för arbete. Nåväl, vi fick följa en omlagd väg och blev några minuter sena ner till Ösmo, men det var ändå glada miner när vi dök upp.

Vidare färd mot Älgviken. När vi anlände dit så beslutade vi oss för att släppa av våra resenärer utanför Björn och sedan "parka" bussen.
Efter lite strul pga trafik och längd på fordonet var detta avklarat och vi bjöds på kaffe och mackor i Björns egna Café Älgviken.

Därefter tog vi en tur med en av Björknäsbussarna. Första stoppet blev Nynäshamns Jvg-museum som var öppet speciellt för oss. Väl inne fick vi en guidad rundtur som var mycket intressant. Här kunde även skådas självaste Ordföranden för SvOf, Björn Forsslund, som tog några försiktiga tramp på en dressin!  ;D

Därefter åkte vi igenom själva Nynäshamn och ut efter kusten på den såkallade "Ringvägen" som är en smal enkelriktad väg precis vid vattnet. Mkt trevligt och vacker utsikt. När vi med visst krångel(en Motorcykelknutte som inte räknat med en buss på den där vägen fick hastigt rädda sin kära hoj så vi kunde ta oss fram) så åkte vi mot Ankarudden som är så långt söderut man kan komma med SL-buss.

Det var första gången för mig, jag har aldrig varit där förut och jag måste säga att det var verkligen fint. Efter diverse fotografering och lite snack så tog vi oss så tillbaka till Älgviken där det nu skulle grillas korv. Björn satte sprutt på en grill och det grillades korv i stora lass!
Gott!

Därefter var det dags för mig och Micke att bege oss hemmåt -Micke skulle träffa sin flickvän & jag skulle hem till en familjemiddag. Vi fick med oss två stycken som vi skjutsade till Västerhaninge där omstigning till pendeln skedde.

Därefter körde vi tillbaka bussen och parkade den där vi flera timmar tidigare tagit ut den; i Länna.

Dagen till ära var "Sola" framme hela dagen så vädret var kanon! Alla var på bra humör och det var verkligen trevligt!

Stort tack till alla som var med på denna träff samt Ett Stort Tack Till Gladö Buss för att vi fick låna 6069

Bilder:

Björne: Använd gärna en eller flera av dessa bilder till Färdskrivaren om du vill....

Eder
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Björn Forslund

Hej
Ja, det var en trevlig dag med toppenväder.....men Kvarne, du skulle varit med igår också!
Hoppas Marc lägger ut bilder snart!
/Björn