Persontrafik 1993 i Kalmar, del 4 (av 12)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 september 2012, 17:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det här med att köra dubbeldäckare på länstrafikens expresslinjer för att locka mer folk var inget som Östgötatrafiken kom på och som följdes av Västtrafik och SL utan först var Länstrafiken Malmöhus. Därför avtalade de med Swebus om att sätta in tre Neoplan Megaliner på linjen Malmö-Trelleborg. Dessa fick nummer 3483-3485 men jag vet inte vilken av dem som är på bilderna. Det blev inte så lyckat och 1999 köptes de tre bussarna av Sebastian Hugó i Borlänge som byggde om dem till expressbussar och använde dem Borlänge-Stockholm. Bussarna såldes sedan vidare enligt:
3483 till Ankargrens Limousineservice i Svenshögen
3484 till Hammarö Buss
3485 till Starlight Express.
Bussarna har sedan sålts vidare till andra bussbolag eller privatpersoner.

Men i Kalmar var det alltså premiärvisning och de som såg bussarna blev mycket imponerade. Men de allra flesta av dem slapp ju köra dem...








Från jättestor Neoplan till pytteliten: Neoplan Metroliner. Ett antal sådana - 22 stycken enligt SBH - letade sig till svenska ägare och de flesta kom till Uppsalabuss. Men även Swebus och Linjebuss/Connex hade Metroliner. Metrolinern hade presenterats i Sverige redan ett par år tidigare men det var först 1994 de första såldes hit.







Jacob

Det här var en mycket diggabel del :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Göran Nilsson

Ja, det var ju lite speciellt med dubbeldäckarna när de sattes in Malmö-Trelleborg, samtidigt som det väl inte blev helt problemfritt. Jag har förstått att de inte var så populära att köra, eller... Men om det var något annat vet jag inte, förutom att de knappt hade hunnit sättas i trafik (premiären, som var uppmärksammad i lokala medier, måste ha varit i februari 1994) förrän det blev problem med dörrarna (tror jag det var) och de togs tillfälligt ur trafik så det blev till att sätta in vikarier i stället. När jag och en kompis passade på att ta en tidig vårtur till Tyskland i början av mars fick vi följaktligen inte åka dubbeldäckare vilket vi hoppats utan i stället gamlingen Swebus 1807, blev f ö sista gången för mig att åka Van Hool-ledbuss.

Kul att se bilderna på dubbeldäckaren i alla fall.
/ GNl

Ola Almquist

Swebus hade ju fler Megaliner. Var det bara dessa tre som gick för Länstrafiken Malmöhus medan övriga gick som Swebus Express eller hur var det?

M.v.h.
Ola

yngrot

Minns dessa Megaliner  och var inte så imponerad av dem var rätt trångt komma in i dem och lite överallt låg mängder av skruvar och bultar som inte var fastsatta ännu ..  och de små Metroliner ja de var väl bäst för en förare på max 150 cm  en av de minsta förarplatser  jag sett ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göran Nilsson

Citat från: Ola Almquist skrivet 06 oktober 2012, 00:21:04 AM
Swebus hade ju fler Megaliner. Var det bara dessa tre som gick för Länstrafiken Malmöhus medan övriga gick som Swebus Express eller hur var det?

M.v.h.
Ola

Några fler fanns inte för Länstrafiken Malmöhus, om jag inte minns alldeles tokigt. Däremot hade Swebus några stycken (4085 m.fl, var det fyra st?) för Norrlandskusten-trafiken. Hur det varit med Swebus Express vet jag inte.
/ GNl

j-a

Citat från: Göran Nilsson skrivet 06 oktober 2012, 19:18:14 PM
Några fler fanns inte för Länstrafiken Malmöhus, om jag inte minns alldeles tokigt. Däremot hade Swebus några stycken (4085 m.fl, var det fyra st?) för Norrlandskusten-trafiken. Hur det varit med Swebus Express vet jag inte.
/ GNl
Swebus express hade 2st egna 4343,4344 och GRO 747som om jag inte minns helt fel ägdes av Svenssons buss men hade swebus lack

Ola Almquist

Så var det ja! Norrlandskustenbussarna såg jag nog också någon gång. Jag minns i alla fall att det fanns en nummerlös, GRO747.

M.v.h.
Ola

1896

Swebus Express fick väl två Megaliner genom köpet av Masexpressen också.  :)

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2012, 09:05:09 AM
Swebus Express fick väl två Megaliner genom köpet av Masexpressen också.  :)
Ja just det :) det var väl 0142,0143,dom blev väl inte så långvariga på expressen