Elstyrd spärrventil?

Startat av Skalman, 21 oktober 2007, 12:02:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Finns/har det funnits bussar med elektriskt styrd spärrventil? Är inte halva
grejen med denna "finess" att den ska vara mekanisk och sitta i närheten av
p-bromsen?

Blev tillfrågad i ärendet med anledning av att nämnda ventil ej kunde
lokaliseras vid förarplatsen (MB/DeltaPlan -83) av en spekulant,
trots att han försökt följa rör/slangdragningen underifrån.
Säljarens "representant" hade teorin att "den nog är elektrisk och
styrs från nån knapp på instrumentpanelen".

Nu blev det ingen affär, för skicket var mer "skrot" än "renoveringsbehov"
men frågan kan ju vara intressant ändå?

Signvard

Citaro har en luftstyrd spärrventil, dvs parkeringsbromsen släpper inte förrän ett visst lufttryck har uppnåtts i bromssystemet (bleed back-funktion). Äldre bussar har ibland/ofta en återfjädrande knapp som ibland sitter halvt oåtkomligt bakom förarstolen och ibland vid elcentralen under förarplatsen.
Det finns även en variant med vajer från förarplatsen till en ventil under bussen...

Var det en Mercedes med tryckluftbromsar? Delta byggde ju mnånga småbussar med hydrauliskt bromssystem ?

Skalman

Det var en fullstor 2-axlig buss med tryckluftsbromsar. Var den där knappen
än satt så gömde den sig väl, så det blev till att skruva klockorna för
att få med eländet...  :(

Men då vet jag vilka varianter jag ska leta efter nästa gång jag råkar ut för
en dylik tingest! (hemska tanke) :). Tack för infon.