NBVJ gästar ÖSlJ i Mariefred

Startat av Mats Karlsson, 26 september 2012, 19:02:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Ett gäng från NBVJ i Nora stannade till med Erik Larssons gamla Scania-Vabis hos ÖSlJ i Mariefred.

Stefan P

Hej

En buss från mina gamla hemtrakter.
Erik Larsson var han ifrån Lindesberg och vilka linjer körde han och vem fanns mer i norra länsdelarna?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Erik Larsson hade sitt bussföretag i Nora, men han körde linjer från Nora till Lindesberg. Dels över Öskevik-Fanthyttan och dels över Fingerboda. Han startade trafiken 1927 och pensionerade sig nog i slutet av 1960-talet då sonen Sigvard fortsatte driva företaget. Jag hälsade på 78-årige Erik 1978 och tittade på den gamla Scanian från 1954 som då stod kvar i garaget. Det är en B62/Hägglund med chassinr 170120. Erik var väldigt tillmötesgående och visade de bussar som fanns hemma. Vi hade det riktigt trevligt, ända tills sonen kom hem med en buss. Han var inte lika förtjust i att se en besökare hos sin far, så det var bara att pysa så snabbt som möjligt. Den gången tyckte jag synd om Erik.

Jag vill minnas att det var beställningstrafik och skolskjutslinjer som existerade 1978, för 1976 hade linjetrafiken överlämnats till GDG. I aug 1978 övergick dock övriga linjer till Länsbussarna. Sonen Sigvard bildade då Norabuss AB för att köra beställningstrafik. Även denna trafik hamnade så småningom hos Länsbussarna, nämligen 1987. Det Nora-baserade Larsson-företaget blev alltså ca 60 år gammalt.