Nu har det kommit till tidningarnas kännedom...

Startat av Wetjo, 26 september 2012, 17:06:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars

Hastigheten på införandet genom länen går nog fotrare nu än planerna var i början då allt har blivit så regalt försenat.

1896

Kommer kontanthanteringen att upphöra i Dalarna med detta nya ?  ???

Lars

Detta får de som bor i Dalarna svara på!

Men som ren upplysning så är inte den kontantfria hanteringen i Värmland knuten till BIMS, den fanns före och de gamla kortautomaterna för bankkort är kvar och de är inte kopplade till BIMS nya maskiner utan förarna får först sälja en biljett på kortterminalen och sedan sälja en gång till i BIMS!

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 oktober 2012, 08:39:20 AM
Kommer kontanthanteringen att upphöra i Dalarna med detta nya ?  ???

Kontanthanteringen kommer inte att försvinna, men troligen minska då möjligheten att betala med kort kommer till...

MrH

Citat från: Wetjo skrivet 04 oktober 2012, 17:33:38 PM
Kontanthanteringen kommer inte att försvinna, men troligen minska då möjligheten att betala med kort kommer till...

En sak som faktiskt fungerar bra i X-Län är att kunden får rabatt om han/hon betalar med sitt kort istället för att använda kontanter. Och kontanter accepteras endast för enkelbiljetter. Det gör att en resa på några zoner som kostar t.ex 60 kr kontant bara kostar 47 kr om man betalar med kort.

Så när kunden står där med sin hundralapp brukar jag säga typ "..då blir det 60 kr om du betalar kontant och 47 om du betalar med kort.." då brukar kunden ofta säga "jaha, men då betalar jag förstås med mitt VISA-kort..!"  ;D

Tänk om övriga handeln gjorde likadant, så skulle vi i mångt och mycket slippa den bedrövliga kontanthanteringen, minska värdetransporterna och rånen!

/MrH