Huvudmeny

SL Busslinje 607

Startat av Putte, 26 september 2012, 14:24:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Putte

Varför trafikeras SLs busslinje 607 med gammla bussar mest? Linjen går mellan två stora sjukhus i Stockholms området och trafikeras av lediga mammor med barnvagnar, samt äldre på väg till sjukhus osv.
Enkel dörrar bak och trappsteg med jätte kliv år 2012? Bussar med lågt golv har ju funnits i 20år nu.
Någon som har en åsikt så dela gärna med er  ???

Tommy E

Företaget (Keolis) som äger bussarna ska bara köra i området i några månader till, så man tycker nog inte det är värt att skaffa nya bussar dit.
Den 6 januari 2013 tar ett annat företag (Arriva) över trafiken, och då lär det inte bli kvar några bussar med normalgolv (dvs trappa i alla dörrar).
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Putte

Det låter ju logiskt affärsmässigt men synd att det fortsatt trafik med sådan busspark i många år. Bättre kvalitet vid upphandling? För kunden eller kanske för operatören med dom gamla "made in sweden bussarna ;)"

Andreas91

Just 607 tycker jag är en rätt intressant linje, för där förekommer ju verkligen alla typer av bussar: Normalgolv, lågentré och t.o.m. låggolvsbussar (tänker då på Scania OmniCity - leder). Jag har full förståelse för att äldre, folk med barnvagnar m.fl. kan ha svårigheter att ta sig ombord och av dessa bussar, men ur mitt perspektiv som "vanlig" resenär, så stormtrivs jag i dessa äldre bussar. Många av dom har kämpat på väl under många år och jag kan säga att när gamlingarna är borta, så kommer jag nog aldrig att få sitta i en buss som är lika robust. Jag känner att dessa bussar har en charm: jag finner ingen charm i någon lågentrébuss direkt - känns mest plastiga, i min mening...

Men de utsatta grupperna lär säkert jubla i januari, medan vi övriga inte har någonting annat att välja på..  ;)

Ted Selander

Citat från: Putte skrivet 26 september 2012, 14:24:22 PM
Varför trafikeras SLs busslinje 607 med gammla bussar mest? Linjen går mellan två stora sjukhus i Stockholms området och trafikeras av lediga mammor med barnvagnar, samt äldre på väg till sjukhus osv.
Enkel dörrar bak och trappsteg med jätte kliv år 2012? Bussar med lågt golv har ju funnits i 20år nu.
Någon som har en åsikt så dela gärna med er  ???

SL var faktiskt inne på att införa lågentrébussar på linje 607 "i förtid". Det stupade på kostnaden, och man valde den billigare varianten med att införa mellantrafik och dagtrafik helger på linje 508 fr.o.m. den 5.3.2012. Linje 508 trafikerar också de bägge sjukhusen, dessutom en betydligt genare väg. Om linjen får behålla sin utökade trafikeringstid efter att 607:an mist sina gamla bussar nu i januari återstår att se.

Jonas Strömblad

Och så är det ju så att vi som bor utmed linjen och åker den nästan dagligen är glada för att det fortfarande går att åka bussar med viss kvalitet istället för allt lågentréskräp som annars trafikerar länet!  ;)
Det är till och med så att sonen vill vänta på att det kommer en "riktig" buss på 607'an istället för plastbussen på 526 som råkade komma före  :o
Undrar var han fått det ifrån förresten?  :D
/J