Huvudmeny

Persontrafik 2012

Startat av Bergenga, 25 september 2012, 23:29:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Jeg hadde egentlig tenkt å reise til IAA i Hannover (og Innotrans i Berlin) denne måneden, men jeg fikk aldri bestilt noe, og så ble jeg faktisk opptatt med å flytte på samme tid som messene, så det ble ingenting av.

Men så finnes det jo en messe som er mye nærmere, nemlig Persontrafik 2012. Så da satser jeg på å ta turen til Göteborg i slutten av november. Men for en som ikke har besøkt den messen før så kan det være greit å få lite tips om hvordan man skal gjøre ting. Jeg ser at messen går fra tirsdag til torsdag, men jeg kommer nok bare til å satse på en overnatting. Jeg planlegger å reise nedover med Bus4You fra Oslo på kvelden, overnatte, være på messen en dag og så tilbake med Bus4You på kvelden etter. Men hvilken dag skal man velge? Er det noe spesielt som skjer de forskjellige dagene, eller er det bare å velge en dag? Jeg tenker jo også at det hadde vært bra å treffe flest mulig bussnackere når jeg er der, så det vil også ha noe å si for hvilken dag jeg velger å være der.

Jeg har vært i Göteborg mange ganger på vei mellom Norge og København, så jeg er kjent på stasjonen og "Nisseterminalen". Men i området hvor messen skal være så er jeg ikke så kjent. Hvordan kommer man seg til og fra, og ikke minst hva kan anbefales av overnatting?

Er det andre ting å tenke på? Andre ting som kan være av interesse?

Og er det noen som vet om Volvo 9700 facelift facelift kommer til å presenteres der? Den skal jo lanseres for de nordiske landene en gang tidlig neste år. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Bernt Talbrant

Du hittar en del om själva mässan här i varje fall. Där finns även länk till bl a seminarieprogram.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bergenga skrivet 25 september 2012, 23:29:08 PM
Men så finnes det jo en messe som er mye nærmere, nemlig Persontrafik 2012. Så da satser jeg på å ta turen til Göteborg i slutten av november. Men for en som ikke har besøkt den messen før så kan det være greit å få lite tips om hvordan man skal gjøre ting. Jeg ser at messen går fra tirsdag til torsdag, men jeg kommer nok bare til å satse på en overnatting. Jeg planlegger å reise nedover med Bus4You fra Oslo på kvelden, overnatte, være på messen en dag og så tilbake med Bus4You på kvelden etter. Men hvilken dag skal man velge? Er det noe spesielt som skjer de forskjellige dagene, eller er det bare å velge en dag? Jeg tenker jo også at det hadde vært bra å treffe flest mulig bussnackere når jeg er der, så det vil også ha noe å si for hvilken dag jeg velger å være der.

Jeg har vært i Göteborg mange ganger på vei mellom Norge og København, så jeg er kjent på stasjonen og "Nisseterminalen". Men i området hvor messen skal være så er jeg ikke så kjent. Hvordan kommer man seg til og fra, og ikke minst hva kan anbefales av overnatting?

Er det andre ting å tenke på? Andre ting som kan være av interesse?

Og er det noen som vet om Volvo 9700 facelift facelift kommer til å presenteres der? Den skal jo lanseres for de nordiske landene en gang tidlig neste år. :)

Rent generellt brukar det mesta på mässan hända dag 1, något mindre dag 2 och ganska lite dag 3. Själva utställningen är dock densamma alla tre dagarna förstås. Så om du bara skall vara där en dag rekommenderar jag tisdagen, skall du vara där två tisdag och onsdag. En dag brukar räcka gott för mässbesök om man inte tänker följa seminarierna.

Du kan använda Västtrafiks reseplanerare för att ta reda på förbindelserna mellan Centralstationen (Drottningtorget) och Korsvägen där mässan ligger. Bäst är spårvagnslinjerna 2 mot Mölndal eller 13 mot Sahlgrenska. Det tar cirka 7 minuter.
http://www.vasttrafik.se

När det gäller övernattning beror det på hur mycket du är beredd att betala. Googla på "Hotell Göteborg" och du hittar en massa bokningssajter.

Tänk på att ha bekväma skor och gärna en ryggsäck eller axelremsväska för att kunna ta hem alla broschyrer.

Det lär väl bli en del bussnackare där. Jag har inte bestämt mig ännu men det är mycket möjligt att jag åker dit. Bussnackare brukar vara lätta att känna igen på sina kameror och anteckningsböcker.

Jag får Volvo Bussars pressmeddelanden men ännu har inget sagts om vad de tänker visa upp på mässan. Sådant brukar komma ett par veckor innan.

Välkommen till Göteborg!

Bergenga

Takk for svar, Staffan! :D

Sånn jeg har forstått det så er det fri entre til messen, mens seminarene koster noe, så da regner jeg med at jeg bare kommer til å besøke selve messen. Dessuten så rekker man jo mindre om man skal på seminar. Men om det er så at alle er på seminar de første dagene så er det kanskje færre som er i veien for at jeg kan fotografere bussene. Jeg får uansett se hvilken dag jeg velger.

Da jeg spurte om overnatting så tenkte jeg på om det finnes noen hoteller som ligger spesielt praktisk til i forhold til enten stasjonen eller messen. Om jeg sjekker aktuell dato på Hotels.com så får jeg opp over 50 treff, men da er det naturligvis mange som ligger langt utenfor sentrum også. Men uansett er jeg ikke interessert i å gå eller ta buss/sporvogn halve staden rundt bare for å komme meg til og fra hotellet. Det eneste som egentlig betyr noe for meg er at rommet har god lydisolering, en god seng og WiFi, og at det ligger praktisk til i forhold til hva jeg skal.

Ryggsekk har jeg omtrent alltid når jeg er ute og fotograferer, så det er ikke noe problem. Men om det vil være så mye plass til brosjyrer og sånt i tillegg til det jeg vanligvis har med vet jeg ikke. Jeg må jo ha med blant annet laptopen for å overleve den lange bussturen på de rette veiene. :)

Det ville jo være aktuelt å dra dit den dagen som det er flest bussnackere der, men det er kanskje ikke noe som folk flest har planlagt så langt frem i tid.
Jo, man ser ofte hvem som er "bussmupp" eller ikke. Folk flest står med sin mobiltelefon og får et skrått bilde av halve fronten på bussen, mens vi står der med systemkamera og passer på å få de rette vinklene, og dessuten vente til han med mobiltelefonen har gått videre så at ikke han står i veien for bussen på bildet. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Hotell i närheten av centralstationen är t ex Clarion Hotel Post, Scandic Crown, Scandic Europa, Grand Hotel Opera, First G, Clarion Hotel Odin. I omedelbar anslutning till mässan finns Gothia Towers och ungefär mitt emellan centralen och mässan ligger Hotell Liseberg Heden. Inget av dessa utmärker sig dock för att vara billiga.

Entrén till mässan är gratis om man skriver ut entrékortet i förväg. Man måste dock ange vilket företag man representerar men det är väl inte så ofta någon kollar att det stämmer. Så för dem som inte jobbar i branschen: kläm dit med något bara.

Bergenga

Takk igjen! :)

Da får jeg sjekke hva jeg finner av priser på disse hotellene. Om det bare er en natt så skal jeg nok overleve at det ikke er de billigste. Det er ikke så ofte man bor på hotell heller.

Da kommer jeg kanskje til å skrive "Bergenga Bussreiser" som foretak. ;) Eller kanskje jeg finner noen som jeg faktisk kan representere. Kanskje noen trenger en ekstra frilansfotograf eller noe sånt. :)
Mvh.
Øyvind Berg