En nybliven 25-åring... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 22 september 2012, 00:28:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...och still going strong. Luleå Lokaltrafik 106 registrerades den 18 september 1987 och har alltså nyligen firat sin 25-årsdag. :) På bilden nedan är den på väg in på Svedjegatan som linje 10 Storheden-Hertsön igår fredag.


JDS

Tjusigt! När går nästa tåg till Luleå?  :)

Daniel T

Oj snygg buss! Synd att det är så långt bort...

homer

är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade, jag skulle ju aldrig ha en så gammal bil då de alltid blir dyrare i längden med alla reparationer.

sen kan jag givetvis också bli nostalgiskt och tycka att det är kul att den finns kvar

Tonniiie

Grattis till den :) Skoj att såna fortfarande lever :)

Ronald M. Jannesson

Fantastiskt! Denna årsmodell Säfflevagn fortfarande rullandes. I Göteborg hade årsmodell 1988 av Säffle sina sista trafikdagar hos Göteborgs Spårvägar redan år 2000/2001, strax innan DenOudsten-bussarna levererades. Den ser förvånansvärt fräsch ut alltså inga skavanker på utsidan iaf.! ;D

Ulf Berlin

Oj,har dom 106an också :)
Du hade tur med vädret dina dagar i norr i a f./Ulf

Camilla

Citat från: homer skrivet 22 september 2012, 10:39:55 AM
är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade, jag skulle ju aldrig ha en så gammal bil då de alltid blir dyrare i längden med alla reparationer.

sen kan jag givetvis också bli nostalgiskt och tycka att det är kul att den finns kvar




Jag tror nog det kan var billigare att laga en gammal buss än en ny med en massa elektronik

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 23 september 2012, 01:24:56 AM
Jag tror nog det kan var billigare att laga en gammal buss än en ny med en massa elektronik

En 1980- och tidig 1990-talsbuss är oerhört mycket enklare och billigare att hålla liv i än t.ex en motsvarande gammal Volvo från 2002-2004. Det är när man ser en tidig 00-talare man ska fråga sig om det är nån vits att hålla den vid liv! ;)

Peter Öden

Hej !

106:ans "kompisar" 104 och 105 har också fyllt 25 år.
104/DYU 612 reg.datum 87-09-01
105/EHP 592 reg,datum 87-09-18

Snacka om kavlité !!

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Ja, med rätt omvårdnad och lite kärlek kan en buss bli hur gammal som helst. Iallafall de gamla pålitliga okomplicerade vagnarna från förra seklet.  Per Sundell berättade att Salmelas (Rovaniemi Finland) Scania med Delta 200 kaross från 1980 nyligen togs ur trafik efter 32 år (!) på vägarna och 700.000 mil!
Snacka om kvalitet, även om bussen renoverats två gånger.
Hoppas den gamla kämpen blir bevarad, det förtjänar den verkligen.


Greger Larsson

Samtidigt ska man komma ihåg att äldre bussar hade rejält kortare serviceintervaller än dagens och att bussarna numera används mycket effektivare. På 1980-talet behövdes fler bussar för att bedriva mindre trafik än vad vi gör idag. En anledning till att LLT:s 87:or finns kvar är att dom rullat bara ett par tusen mil/år och att det därför också funnits tid till service och underhåll.
Och Björn, nog tror jag att miltalet på Salmelabussen är -lite- lägre än det du skrev ;)

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 september 2012, 15:47:13 PM
Samtidigt ska man komma ihåg att äldre bussar hade rejält kortare serviceintervaller än dagens och att bussarna numera används mycket effektivare. På 1980-talet behövdes fler bussar för att bedriva mindre trafik än vad vi gör idag. En anledning till att LLT:s 87:or finns kvar är att dom rullat bara ett par tusen mil/år och att det därför också funnits tid till service och underhåll.
Och Björn, nog tror jag att miltalet på Salmelabussen är -lite- lägre än det du skrev ;)

Jag återger bara den info jag fått. Det blir ett snitt på 60 mil om dagen ungefär, iofs inte omöjligt med hög medelhastighet och få uppehåll.

Jonas Gustafsson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 22 september 2012, 18:27:20 PM
Fantastiskt! Denna årsmodell Säfflevagn fortfarande rullandes. I Göteborg hade årsmodell 1988 av Säffle sina sista trafikdagar hos Göteborgs Spårvägar redan år 2000/2001, strax innan DenOudsten-bussarna levererades. Den ser förvånansvärt fräsch ut alltså inga skavanker på utsidan iaf.! ;D

De sista hos GS togs ur trafik 2000, några som tidigare sålts till Swebus rullade kvar i Angeredstrafiken första halvåret 2001.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Citat från: homer skrivet 22 september 2012, 10:39:55 AM
är de verkligen ekonomi att hålla ett sånt här gammalt lik rullade, 



På vilket sätt menar du att de kör med gammalt lik???  Inte för att jag är nån direkt Säffle vän ..  men håller man ordning på grejerna kan de rulla länge de gamla B10M ..  Finns nog betydligt nyare bussar i sämre skick än denna LLT vagnen .. Är väl bra att nån använder bussen längre än max 10 år ..

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina