Bussar i Kalmar i september 1993, del 5 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 september 2012, 15:20:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu blir det två specialutgåvor av serien "Bussar i Kalmar i september 1993", nämligen på bussar som visserligen var i Kalmar men normalt inte skall vara där. Det är alltså bussar som besökte staden i samband med SLTF:s utställning Persontrafik 1993. Det kan varit bussar som användes av besökande till utställningen eller bussar som var där för att visas vid sidan om.

PPL565 rullade större delen av sin aktiva tid hos Omnibuslinjen Habo-Hjo.

PTH865 kom att rulla hos Robert Lindbergs Bussar i Visby men enligt SBH inte förrän 2005. Frågan är vad den gjorde däremellan.

LFG395 var från början Jönköpings Kommuntrafik 20 och kom till Swebus när de övertog verksamheten. Bussen hann flyttas till Norrköping och få Swebus-lack innan den såldes till Estland.

MDW647 började som Norrköpings Lokaltrafik 226. 1994 blev den Näckrosbuss 6681 och 1998 Linjebuss 1905.

CMW645 blev Näckrosbuss 2595, även Busslink 2595.

OCY685 blev Näckrosbuss och Busslink 5804.

OUT413 var enligt SBH hela sin tid kvar hos Scania-Bussar i Katrineholm under namnet "Nappe".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2012, 15:20:04 PM
Nu blir det två specialutgåvor av serien "Bussar i Kalmar i september 1993"...

LFG395 var från början Jönköpings Kommuntrafik 20 och kom till Swebus när de övertog verksamheten. Bussen hann flyttas till Norrköping och få Swebus-lack innan den såldes till Estland.

Trevligt att se denna i originallack.
Den stod på Tallinnexporten 1998-05-02 i SWElack med"Nr"märkning och äver en dekal med"UpplandsLokaltrafik"i frontfönstret./Ulf

Tommy H

Oj, nu blev jag förvånad... Hade 1199 sin originallack kvar så sent som september 1993, jag hade gissat hade den fick Swebus-lack något år tidigare.
Den var nämligen utlånad till Försvaret och stationerad vid kasernerna i Åtvidaberg under några år på nittiotalet för att transportera värnpliktiga till Rockan i Hannäs. Den hade då fått Swebus-lacken och numret 1199 med texten JÖ under, vilket ju tyder på att den tillhörde Jönköping och inte Norrköping under den perioden.
Någon som vet ungefär när den blev omlackad och när den flyttades över till Norrköpings BTO?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

zjbus

Den blev omlackad till swebusdesign någon gång mellan hösten 1993 och sommaren 1994

Esbjörn

Jag fotade PTH865 i april 2004. Då tillhörde bussen Mats Busstrafik i Rättvik.
Jag skulle tro att bilden från Kalmar har fått lite missvisande färgjustering.
På min bild har den samma dekor, men färgen är en betydligt grönare turkos ton, vilket direkt för tankarna till Malmbäcks Buss & Taxi.
Kan den kanske ha rullat där tidigare? Kanske denna fd demovagn var ursprunget till deras färgsättning i turkos med grå nederdel?