Västtrafiks ändringar i och runt Borås från 9 december

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 september 2012, 08:20:21 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Radio Sjuhärad talade i går om pendling och i samband med detta nämndes också följande förändringar i tätortstrafiken i Borås: linje 48 och 49 till Viared försvinner och ersätts av linje 20. Linjerna 10-16 (som vanligen kallas servicelinjerna) dras in och den övriga tätortstrafiken bedöms tillräcklig för att kunna ersätta dessa. Linje 100 Göteborg-Borås får 5-minuterstrafik men denna annonseras inte förrän i februari 2013. Det bedöms då finnas tillräckligt med dubbeldäckare för att klara detta. Fram till dess kan förstärkningarna utgöras av turistbussar.

Från annat håll har jag dock hört att linjerna 10-16 inte läggs ned men utglesas till varannantimmestrafik (i dag 60-minuterstrafik), alltså samma upplägg som man hittills använt under sommartidtabellen. Linje 4 mellan Brotorp och Sjukhuset skulle dock läggas ned och om även linje 11 läggs ned skulle Övre Brotorp bli helt utan bussförbindelser. Närmaste hållplats finns på Gånghestervägen cirka 7-8 minuters gångväg från nuvarande vändhållplats. Några utökningar på andra linjer skall inte vara aktuella, varför Borås Lokaltrafiks uppdrag i så fall kommer att minska i omfattning.






reseguiden86

sen skall väl linje 47 återtas av Borås lokaltrafik va? och till detta har jag hört rykten om att fyra nya bussar skall vara beställda.. Men återstår att se om detta stämmer..

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2012, 08:20:21 AM
Radio Sjuhärad talade i går om pendling och i samband med detta nämndes också följande förändringar i tätortstrafiken i Borås: linje 48 och 49 till Viared försvinner och ersätts av linje 20. Linjerna 10-16 (som vanligen kallas servicelinjerna) dras in och den övriga tätortstrafiken bedöms tillräcklig för att kunna ersätta dessa. Linje 100 Göteborg-Borås får 5-minuterstrafik men denna annonseras inte förrän i februari 2013. Det bedöms då finnas tillräckligt med dubbeldäckare för att klara detta. Fram till dess kan förstärkningarna utgöras av turistbussar.

Från annat håll har jag dock hört att linjerna 10-16 inte läggs ned men utglesas till varannantimmestrafik (i dag 60-minuterstrafik), alltså samma upplägg som man hittills använt under sommartidtabellen. Linje 4 mellan Brotorp och Sjukhuset skulle dock läggas ned och om även linje 11 läggs ned skulle Övre Brotorp bli helt utan bussförbindelser. Närmaste hållplats finns på Gånghestervägen cirka 7-8 minuters gångväg från nuvarande vändhållplats. Några utökningar på andra linjer skall inte vara aktuella, varför Borås Lokaltrafiks uppdrag i så fall kommer att minska i omfattning.

Mycket spännande på gång alltså. Att linje 4 läggs ner är väl kanske inte så förvånande. Om 10-linjerna helt ska försvinna bör det väl innebära någon form av ersättande trafik på några ställen trots allt. Jag har svårt att tänka mig att man helt överger t ex Björkängsgymnasiet på morgonen. Men det går ju givetvis att inrätta en särskild linje dit med några morgonturer, så som det var tidigare innan linje 14 drogs dit. Finns säkert några andra liknande fall också.

Citat från: reseguiden86 skrivet 23 september 2012, 03:11:06 AM
sen skall väl linje 47 återtas av Borås lokaltrafik va? och till detta har jag hört rykten om att fyra nya bussar skall vara beställda.. Men återstår att se om detta stämmer..

Västtrafik har tänkt slå samman linje 41 och 47 ett tag. Det har dock hindrats av att linjerna är upphandlade i olika paket och körs av olika entreprenörer. Men jag tycker det skulle kännas mer logiskt att ha kvar linje 47 i samma paket som den längre varianten linje 153 och snarare i så fall lägga in linje 41 i något av paketen som innehåller linjer till kommunens ytterområden.

Eller finns det någon annan sinnrik logik i indelningen som jag inte förstår?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 september 2012, 10:54:15 AM
Mycket spännande på gång alltså. Att linje 4 läggs ner är väl kanske inte så förvånande. Om 10-linjerna helt ska försvinna bör det väl innebära någon form av ersättande trafik på några ställen trots allt. Jag har svårt att tänka mig att man helt överger t ex Björkängsgymnasiet på morgonen. Men det går ju givetvis att inrätta en särskild linje dit med några morgonturer, så som det var tidigare innan linje 14 drogs dit. Finns säkert några andra liknande fall också.

Det går ju tre avgångar på linje 14 närmaste vägen till Björkängen med stor buss i dag och dessa blir säkert kvar om än kanske med annat linjenummer.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 september 2012, 10:54:15 AM
Västtrafik har tänkt slå samman linje 41 och 47 ett tag. Det har dock hindrats av att linjerna är upphandlade i olika paket och körs av olika entreprenörer. Men jag tycker det skulle kännas mer logiskt att ha kvar linje 47 i samma paket som den längre varianten linje 153 och snarare i så fall lägga in linje 41 i något av paketen som innehåller linjer till kommunens ytterområden.

Eller finns det någon annan sinnrik logik i indelningen som jag inte förstår?

Linje 41 och 46 till Bosnäs skulle ju kunna samköras och så sker redan i viss mån i dag, dock utan att det annonseras till allmänheten. I dag samkörs linje 41 också med några av de annonserade förstärkningsturer som går på linje 6 till/från Regementet (John Bauergymnasiet) till/från Södra torget.


Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 september 2012, 11:01:41 AM
Linje 41 och 46 till Bosnäs skulle ju kunna samköras och så sker redan i viss mån i dag, dock utan att det annonseras till allmänheten. I dag samkörs linje 41 också med några av de annonserade förstärkningsturer som går på linje 6 till/från Regementet (John Bauergymnasiet) till/från Södra torget.

Okej, då är det kanske inte så praktiskt att lägga om linje 41 till annat paket ändå. Nåväl. Någon har säkert tänkt ut någon bra lösning. :)

Förresten, kommer linje 3 att läggas om via Norrby-Bäckeskog redan nu i december? Jag såg för ett tag sedan att det finns nya hållplatser klara vid nya bron mellan Bäckeskog och Knalleland.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 september 2012, 11:14:26 AM
Okej, då är det kanske inte så praktiskt att lägga om linje 41 till annat paket ändå. Nåväl. Någon har säkert tänkt ut någon bra lösning. :)

Förresten, kommer linje 3 att läggas om via Norrby-Bäckeskog redan nu i december? Jag såg för ett tag sedan att det finns nya hållplatser klara vid nya bron mellan Bäckeskog och Knalleland.

Ja, det har sagts att man skall lägga om den linjen på det sätt du beskriver när bron är klar, vilket den ju blev för någon vecka sedan. Norrby har ju för övrigt inga som helst bussförbindelser om linje 12 försvinner. Visserligen ligger det rätt nära centrum men det bor också många pensionärer där.


reseguiden86

Men komme inte linje 3 fortsätta trafikera Svensgärde då??

Olof Lagerkvist

Citat från: reseguiden86 skrivet 26 september 2012, 00:17:13 AM
Men komme inte linje 3 fortsätta trafikera Svensgärde då??

Jodå, om inget har ändrats nyligen i planerna. Delen av linje 3 som ska ändras är alltså bara Knalleland-Södra Torget. Istället för via Högskolan ska den alltså gå via Bäckeskog-Norrby-Resecentrum.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

TH14b

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 september 2012, 08:20:21 AM
Radio Sjuhärad talade i går om pendling och i samband med detta nämndes också följande förändringar i tätortstrafiken i Borås: linje 48 och 49 till Viared försvinner och ersätts av linje 20. Linje 100 Göteborg-Borås får 5-minuterstrafik men denna annonseras inte förrän i februari 2013. Det bedöms då finnas tillräckligt med dubbeldäckare för att klara detta. Fram till dess kan förstärkningarna utgöras av turistbussar.

Från annat håll har jag dock hört att linjerna 10-16 inte läggs ned men utglesas till varannantimmestrafik (i dag 60-minuterstrafik), alltså samma upplägg som man hittills använt under sommartidtabellen.

Linje 4 mellan Brotorp och Sjukhuset skulle dock läggas ned och om även linje 11 läggs ned skulle Övre Brotorp bli helt utan bussförbindelser. Närmaste hållplats finns på Gånghestervägen cirka 7-8 minuters gångväg från nuvarande vändhållplats. Några utökningar på andra linjer skall inte vara aktuella, varför Borås Lokaltrafiks uppdrag i så fall kommer att minska i omfattning.

Första stycket stämmer och även ryktet Staffan har hört om 120-minuterstrafik på linje 10-16 är sant. Linje fyra kommer dock inte att läggas ner men däremot minska i omfattning.

Utökningar kommer att ske på flera linjer så uppdraget för BL blir i princip oförändrat i volym.

Citat från: reseguiden86 skrivet 23 september 2012, 03:11:06 AM
sen skall väl linje 47 återtas av Borås lokaltrafik va? och till detta har jag hört rykten om att fyra nya bussar skall vara beställda.. Men återstår att se om detta stämmer..
Detta rykte stämmer inte, är det fordon beställda är dessa till linje 20. Linje 47 kommer även fortsättningsvis köras av Veolia.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 september 2012, 10:54:15 AM
Västtrafik har tänkt slå samman linje 41 och 47 ett tag. Det har dock hindrats av att linjerna är upphandlade i olika paket och körs av olika entreprenörer. Men jag tycker det skulle kännas mer logiskt att ha kvar linje 47 i samma paket som den längre varianten linje 153 och snarare i så fall lägga in linje 41 i något av paketen som innehåller linjer till kommunens ytterområden.
Linje 41 läggs ner i december så chansen att slå ihop dessa kommer inte att finnas fortsättningsvis.

Hoppas att jag bringat lite klarhet!  :)

Olof Lagerkvist

Citat från: TH14b skrivet 28 september 2012, 18:57:08 PM
Hoppas att jag bringat lite klarhet!  :)

Jodå, tackar!

Vet du förresten (eller någon annan) om det går att få tag på besluten på webben någonstans numera? Tidigare publicerade Västtrafik både Verksamhetsplaner och Trafikförsörjningsplaner på webben, plus att Borås Stad dessutom brukade publicera relevanta utdrag ur dessa. Vad jag kan se har allt detta försvunnit numera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

TH14b

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 september 2012, 21:35:53 PM
Vet du förresten (eller någon annan) om det går att få tag på besluten på webben någonstans numera? Tidigare publicerade Västtrafik både Verksamhetsplaner och Trafikförsörjningsplaner på webben, plus att Borås Stad dessutom brukade publicera relevanta utdrag ur dessa. Vad jag kan se har allt detta försvunnit numera.

"Bakgrund Trafikplan 2013" är kanske inte jätteintressant då den bara beskriver rena utökningar, men den finns att läsa här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/document/download/resource_document/20752

Övriga förändringar som görs lokalt borde ligga i linje med kollektivtrafikprogrammet som finns att läsa här: http://www.sjuharad.se/bdh_filearea/Kollektivtrafik/Kollektivtrafikprogrammet_2012-04-19_lag_upplosning.pdf

Någon sammanställning över alla trafikförändringar har jag däremot inte sett till på nätet.

Olof Lagerkvist

Citat från: TH14b skrivet 30 september 2012, 21:38:24 PM
"Bakgrund Trafikplan 2013" är kanske inte jätteintressant då den bara beskriver rena utökningar, men den finns att läsa här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/document/download/resource_document/20752

Övriga förändringar som görs lokalt borde ligga i linje med kollektivtrafikprogrammet som finns att läsa här: http://www.sjuharad.se/bdh_filearea/Kollektivtrafik/Kollektivtrafikprogrammet_2012-04-19_lag_upplosning.pdf

Sedärja, tackar!

Citat från: TH14b skrivet 30 september 2012, 21:38:24 PM
Någon sammanställning över alla trafikförändringar har jag däremot inte sett till på nätet.

Nej precis, det är lite tråkigt. Inte för att jag har någon uppfattning om hur många som verkligen läste den sammanställda trafikförsörjningsplanen, men jag tyckte ändå den var intressant att bläddra igenom för att bilda sig en uppfattning om vad som var på gång.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-