Chevrolet med Hägglundskaross?

Startat av Niklas Bygdestam, 20 oktober 2007, 21:07:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När jag gjorde lumpen på 1990-talet så hände det en gång att vi åkte i en militärbuss från Halmstad till Byholma för att ha en övning där. Bussen vi åkte med hade ett märke i fronten där det stod Chevrolet och det stod också Hägglunds på bussen. Det var lite kommentarer om just det där att det stod Chevrolet i fronten på bussen. En kille i min pluton var lite ironisk om det där med att Hägglunds och Chevrolet skulle samarbeta. Slutsatsen alla drog var att Chevrolet-märket var ditsatt av någon som ett skämt. Även jag trodde på den varianten och hade svårt att tro att det var ett chassi från Chevrolet med Hägglundskaross. Jag var övertygad om att det egentligen var chassi från Volvo eller Scania i denna buss

Men hur var det? Jag har senare hört påståenden att det faktiskt gjordes Chevrolet med Hägglundskarosser för militärt bruk i Sverige. Stämmer detta? Kan det alltså ha varit en Chevrolet som jag faktiskt åkte med då? Någon som vet mer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2007, 21:07:33 PM
När jag gjorde lumpen på 1990-talet så hände det en gång att vi åkte i en militärbuss från Halmstad till Byholma för att ha en övning där. Bussen vi åkte med hade ett märke i fronten där det stod Chevrolet och det stod också Hägglunds på bussen. Det var lite kommentarer om just det där att det stod Chevrolet i fronten på bussen. En kille i min pluton var lite ironisk om det där med att Hägglunds och Chevrolet skulle samarbeta. Slutsatsen alla drog var att Chevrolet-märket var ditsatt av någon som ett skämt. Även jag trodde på den varianten och hade svårt att tro att det var ett chassi från Chevrolet med Hägglundskaross. Jag var övertygad om att det egentligen var chassi från Volvo eller Scania i denna buss

Men hur var det? Jag har senare hört påståenden att det faktiskt gjordes Chevrolet med Hägglundskarosser för militärt bruk i Sverige. Stämmer detta? Kan det alltså ha varit en Chevrolet som jag faktiskt åkte med då? Någon som vet mer?

Vad du åkte i vet jag förstås inte men faktum är att Hägglunds byggde 94 bussar på Chevrolet. Detta blev därmed nummer 3 i storleksordning av de chassier som Hägglunds byggde på. Först kommer Volvo och sedan Scania-Vabis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2007, 21:24:11 PM
Vad du åkte i vet jag förstås inte men faktum är att Hägglunds byggde 94 bussar på Chevrolet. Detta blev därmed nummer 3 i storleksordning av de chassier som Hägglunds byggde på. Först kommer Volvo och sedan Scania-Vabis.

Chevrolet var mycket vanligt som busschassie på 20-40-talet.
Därefter har det inte byggts så många på Chevroletchassie i Sverige.
Njaääe, någon Chevrolet Hägglundare i drift på 90-talet verkar osannolikt.

Peter Öden

Hej !

Det finns en Chevrolet Hägglund från 1948 bevarad till eftervärlden,
ägaren bor i Gävle.

Mvh Peter Ö

Ove Bojarp

Hägglundskarosserade Chevor har funnits i Östersund, dessa har jag hittat i registret:
      Z 4218  chevrolet BG183FF T1022  årsmodell 1939, såld 1950 till Privatperson.
      Z 4219  chevrolet BG183FF T1133  årsmodell 1939
      Z 212    chevrolet GT152-75  KRTB 10, 1954 till  AC 964, årsmodell 1948
      Z 216    chevrolet GT152-75  KRTB 11, 1953 till  AC 825, årsmodell 1948
      Z 285    chevrolet GT152-75  KRTB 18, 1953 till  BD 343, årsmodell 1948
      Z 290    chevrolet GT152-75  KRTB 17, 1954 till  AC 881, årsmodell 1948 
      Dessa har varit hos Östersunds Omnibus AB, men sedan finns det några  benämnda Sedan,
      och en cheva med ASJ-kaross de är dock ej identifierade utom den som har ASJ-kaross.  

Niklas Bygdestam

Så gammal som från 1940-talet var inte den militärbuss jag åkte med. Den var som äldst från 1960-talet. Det var en högertrafiksbuss och inget annat. Byggdes det Chevrolet med Hägglundskaross på 1960- och 1970-talen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Sannolikt var det en Volvo eller Scania under karossen. Cheva-märket var säkert ditsatt på skoj.