Favorit i Mölndal

Startat av Bengt H, 19 september 2012, 21:54:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 12 juli 1970 besökte jag Mölndalsbussarnas garage. En riktig favorit, O376, var hemma och vi fick ta ut den på garagegården för att plåta den ur alla vinklar. Vi har i en tidigare tråd konstaterat att bussen hade ett förflutet i Sundsvallstrakten, men den gick i Mölndal i många år. Jag såg den främst på linjerna i Mölndals övre delar som linjen till Helenevik, vilket också skyltningen skvallrar om.

Jag undrar idag varför jag inte tog några bilder inne i bussen, men det är ingen idé att gnälla över bilderna som inte finns utan låt oss i stället glädjas över dem som går att titta på.

Björn Forslund

Det var en charmig liten buss. Den ser inte riktig vuxen ut, grillen ser lite för stor ut för karossen i övrigt. Är det något omkarosserat gammalt chassi?

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2012, 22:30:59 PM
Det var en charmig liten buss. Den ser inte riktig vuxen ut, grillen ser lite för stor ut för karossen i övrigt. Är det något omkarosserat gammalt chassi?

Vi kom tidigare fram till att den har fått en ny front någon gång, möjligen efter en karosserirevision. Den har troligen från början ha haft den lite äldre fronten utan kromgaller. Bussen är före detta Y 316, en Scania-Vabis B21 från år 1947. Den registrerades på Mölndals bil & omnibus den 22 maj 1956.

Björn Forslund

Citat från: Bengt H skrivet 19 september 2012, 22:39:41 PM
Vi kom tidigare fram till att den har fått en ny front någon gång, möjligen efter en karosserirevision. Den har troligen från början ha haft den lite äldre fronten utan kromgaller. Bussen är före detta Y 316, en Scania-Vabis B21 från år 1947. Den registrerades på Mölndals bil & omnibus den 22 maj 1956.

Aha, men jag tycker att den ser relativt hög ut i förhållande till bredden? Ett litet "höghus" för att folk skulle få med skidorna?

Mats Karlsson

Det var en härlig liten buss!!

Ronald M. Jannesson

Finemang! Bussen har dessutom fyra dörrar, två på var sida!!! Nåväl; förmodar att vänsterdörrarna var låsta men det ser häftigt ut då såhär i efterhand! Ja, som jag sagt tidigare detta bolag hade en hel del "charmiga" och originella bussar under sin livstid! ;D