Vågmästareplatsen i Göteborg 1977-78, del 2

Startat av Mats Karlsson, 18 september 2012, 17:30:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Jag fortsätter att ösa på med några bilder från Vågmästareplatsen i Göteborg åren 1977-78. Härmed har jag tömt mitt förråd på bilder härifrån. Den 2 maj 1978 var det nämligen sista gången jag besökte Vågmästareplatsen i syfte att fota bussar. Nu får någon annan fortsätta visningen härifrån. Hur ser det ut här idag, förresten?

Jonas Gustafsson

Underbart, min barndom väcks till liv...
Vågmästareplatsen är idag ingen bussterminal. Flera busslinjer passerar platsen men har hållplats på Hjalmar Brantingsgatan.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ronald M. Jannesson

Vågmästareplatsen är idag en hållplats för bussar i ett flertal riktningar med hållplatser både på Hjalmar Brantingsgatan, Gustaf Dahlénsgatan och Hisingsgatan/Myntgatan. Terminalen blev ju ersatt av Hjalmar Brantingsplatsen/Backaplan någon gång på sent -90-tal, tror jag, för vändande linjer m.m. Tills nyligen fanns den gamla blå "terminalbyggnaden" kvar men är nu riven. Platsen har länge varit en liten park med bänkar och träd men vad som ska hända nu efter rivningen av huset vet jag dock inte. ???

Nupski

Under barndomsåren bodde vi inte långt från hållplats Klare mosse vilket var ett naturligt val för att ta linje 20 till Sillviks badet, men för det mesta tog vi spårvagnen till Vågmästareplatsen för att där ta linje 20, då den mer än väl var smockfull när den kom.

Tack för bilderna, underbart  ;D ;D ;D