Huvudmeny

SL Linje 2

Startat av MartinMartin, 18 september 2012, 01:48:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Ja, vad ska man säga?

Hur har dom tänkt att man ska köra egentligen... Jag tror att c:a 8-10 km/h så kanske det
skulle bli bra, men det skulle knappast göra någon glad.....

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 18 september 2012, 01:48:10 AM
Ja, vad ska man säga?

Hur har dom tänkt att man ska köra egentligen... Jag tror att c:a 8-10 km/h så kanske det
skulle bli bra, men det skulle knappast göra någon glad.....

Eftersom många av oss här inte har en aning om vad som menas och hur långt det är mellan sakerna, så får du gärna berätta  ;)

MartinMartin

Körde i lugnt och behagligt tempo från Odenplan till Slussen och kommer fram +8,5 minut

Slussen är ju en stor knutpunkt och visst kan det vara en viss tidsreglering och uppehåll då,
men när det är så illa planerat att man ska stå i 8,5 minut då börjar man ju fundera.

Förstår inte hur man kommit fram till att det mitt i natten ska ta 19 minuter mellan Odenplan & Slussen,
12-13-14 hade väl varit vettigt.

JDS

Lite "partystök" och felparkerade taxibilar runt Stureplan-Norrmalmstorg så är du väl sen i stället och kostar övertid, onödigt att ta risken. Men kanske vore det bättre att ha en särskild tidtabell på fredagar, eller rentav en särskild på måndagar.

Nico

Citat från: MartinMartin skrivet 18 september 2012, 02:07:43 AM
Körde i lugnt och behagligt tempo från Odenplan till Slussen och kommer fram +8,5 minut

Slussen är ju en stor knutpunkt och visst kan det vara en viss tidsreglering och uppehåll då,
men när det är så illa planerat att man ska stå i 8,5 minut då börjar man ju fundera.

Förstår inte hur man kommit fram till att det mitt i natten ska ta 19 minuter mellan Odenplan & Slussen,
12-13-14 hade väl varit vettigt.

Något strul uppstår ju ibland. Anmäl saken till enhetschefen eller motsvarande så får de ta det vidare till planeringen som får kolla på't.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars

Jag tror faktiskt man idag ska vara glad om man hittar en busslinje med körmarginaler som inte är totaloptimerad. Tid före och efter för att utjämna förseningar existerar knappt idag.
En helgnatt går säkert denna tid åt till trafiken och nattbussarna har väl för enkelhetens skull samma tider alla veckans dagar.

Minns när man körde härliga 94-an när jag jobba på Hornsberg och varvet runt Stockholm tog 1 timma. På veckan stoppa man med bussen på garaget och gick in och köpte en kopp kaffe o prata bort lite tid o sen köde man ett varv till, men på helgerna var det fullt upp när bussen nästan sprack av ståplatser.

Jonas Strömblad

Nä, det där är inte särskilt kundvänligt! Att stå och vänta in avgångstid i närmare 10 minuter på en innerstadslinje vinner man inga resenärer på. Den tidtabellen är klart felkonstruerad.

Jag minns när jag körde premiärturen på 628C . Körtiden från Humlegården till Åkerstorp (nu Oxenstiernas Väg) var väldigt väl tilltagen. Så pass så att man skulle stå och tidsreglera i närmare 15 minuter. Man var knappast poppis bland resenärerna som skulle till Margretelund... Den hålltiden försvann dock ganska snabbt!

/J

MartinMartin

Och SL är faktiskt ganska bra på att ha olika körtider på linjerna beroende på veckodag och tid.
En 4:a i rusningen är ganska bra körtid på om ni frågar mig, men en 94:a på en vardagsnatt då får man ligga på.

Men 2:an har aldeles för mycket tid jämt, jag har aldrig varit minus vid Slussen mot Barnängen oavsett tid/dag.

Martin Maltkvist

Citat från: MartinMartin skrivet 18 september 2012, 22:52:12 PM
Och SL är faktiskt ganska bra på att ha olika körtider på linjerna beroende på veckodag och tid.
En 4:a i rusningen är ganska bra körtid på om ni frågar mig, men en 94:a på en vardagsnatt då får man ligga på.

Men 2:an har aldeles för mycket tid jämt, jag har aldrig varit minus vid Slussen mot Barnängen oavsett tid/dag.
8
Häromdagen (eftermiddag) avgick jag någon minut sent med en 2:a från Sveaplan och hela linjen lät jag ta sin tid och stressade inte det minsta, -3 i höjd med Strömbron men på väg in i Pelikanslingan visade datorn +1,5.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

MartinMartin

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 september 2012, 23:02:17 PM
8
Häromdagen (eftermiddag) avgick jag någon minut sent med en 2:a från Sveaplan och hela linjen lät jag ta sin tid och stressade inte det minsta, -3 i höjd med Strömbron men på väg in i Pelikanslingan visade datorn +1,5.

Ja, men det är ju lagom att stå nån eller två minuter vid Slussen som är en större punkt i lokaltrafiken, men inte 8-10 minuter.

JDS

Kan det möjligtvis vara så att herrarna kör mer effektivt (för att inte säga bättre) än genomsnittet och därmed inte behöver lika lång körtid?  ;)

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 20 september 2012, 01:04:47 AM
Kan det möjligtvis vara så att herrarna kör mer effektivt (för att inte säga bättre) än genomsnittet och därmed inte behöver lika lång körtid?  ;)

Ja, ligger sällan på minus men just söderlinjerna tycker jag överlag har mer tillagna tidtabeller, men framför allt tvåan har alldeles för mycket luft
mellan hållpunkterna. Och därmed inte sagt att jag kör illa, jag får "ofta" beröm för min behagliga körning, så snabbt behöver inte betyda illa.

Överlag så tycker jag att förarna i city är ganska bra på att gnälla, jag upplever snarare åt andra hållet att det är för mycket tid.

Fick information från Jim i natt som hade den här tjänsten inatt och han var +8 i slussen så det är ju uppenbarligen fel på tabellen !!