Klassiska Bussar & Spårvagnar, nytt nummer!

Startat av Björn Forslund, 17 september 2012, 19:58:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla.

Nu får ni snart bege er till närmaste välsorterade hökare och spana efter ett nytt nummer av KB&S!
Skön blandning av historia, veteranbussar av idag och spårvagnar!
Tidningen bör finnas ute den 20:e!

Mats Karlsson

Nu har jag mitt ex i handen och har läst artikeln om Utters Busstrafik, ett företag som tillhörde vardagen under min uppväxt. Bilderna kommer bl.a. ur Märtha Utters fotoalbum.

Några kommentarer till bilderna i artikeln för er som är intresserade:
Sidan 39:
– Den buss som anges vara en Reo är i stället P328, en Volvo B20 från 1938 som köptes 1946 från militären och försågs med ny Säffle-kaross.
– Condor-bussen längst ned på sidan har tyvärr fått fel färger i bildbehandlingen. Det är alldeles för mycket gult i bilden. "Rätta" färger är mer i stil med färgbilden på sidan 41.
– Chevrolet-bussen P1800 köptes begagnad 1937 från C B Hallberg i Trollhättan. Jag ifrågasätter att den skulle ha haft Utter-kaross.
Sidan 41:
- Bussen i mitten längst upp är troligen P287, en Volvo B513/Arvika från 1951.
– Bilden i mitten är ingen 50-talsbuss, utan en Volvo B715/VBK från 1964 med reg.nr P111.
– Bussen P347 som får hjulbyte är ingen Utter-buss, utan tillhörig Harald Jacobsson i Stigen. Det är Harald själv som står med hjulet till vänster. Däremot är det troligen Thore Utter som vänder ryggen till i bildens mitt.
– I bildtexten till färgbilden står det att bussarna sattes in i skolskjutstrafik när de blev äldre. Det är dock ingen sådan buss som visas, utan det är BOM361 som köptes 12 år gammal från Nyköpings Omnibustrafik 1975.
Sidan 42:
– Bildtexten längst upp till vänster säger att under alla år hade Utters två Mercedes. Jag vet inte hur detta skall tolkas. Från 1965 och fram till 1982, då företaget såldes, avverkades hela 19 Mercedes-bussar, varav sju fullstora. Kanske menas det att man i regel hade två Mercedesbussar samtidigt, men det stämmer inte heller riktigt. Bussen på bilden, DCD770, köptes begagnad 1976 från Larssons Busstrafik i Främmestad.
– På stora bilden är det Utters buss som står längst till vänster (inte i mitten). Bussen är P933, en Volvo B513/ASJ från 1950. Just denna buss ägde Erik Utter ihop med brodern Karl som också drev bussbolag i närheten.
– Bussen i utlandet där ingen minns var och när känner jag faktiskt inte igen som en Utter-buss.
– Bussen som forcerar vårfloden är P329, en Volvo B513/Säffle från 1947 som ägdes fram till 1953.
– Bussen längst ned till höger är P9994, en Chevrolet från 1937. Shell-macken syns bakom bussen och riksväg 7 till höger. Den andra omnämnda Chevrolet-bussen var P7583 från 1939.

Mats Karlsson

Har nu hunnit läsa Björns CF-artikel! En mycket intressant artikel på alla vis om Sveríges första helbyggda linjevagn! Övriga artiklar klämmer jag i helgen om tid finns. Skall ju hinna köra "veteranbuss" också.

Clabbe

Tyvärr verkar det bli sista utgivan på ett tag....  :'(

Björn Forslund

Citat från: Clabbe skrivet 21 september 2012, 15:58:07 PM
Tyvärr verkar det bli sista utgivan på ett tag....  :'(

Köpte alla bussdiggare här på forumet tidningen så skulle den fortsätta!

saurer

Och hade vi en riksorganisation ,kanske vi kunde ha gett ut en lika högkvalitativ tidning i egen regi
Vi har ju en ypperlig skribent i Svof i Herr Ordförande

Mats Karlsson

Upptäcker nu att det står i artikeln om Utters bussar att företaget såldes 1985. Försäljningen skedde redan i september 1982. Lite väl mycket fel och hopblandningar i artikeln tyvärr.

Björn Forslund

Citat från: saurer skrivet 21 september 2012, 16:38:30 PM
Och hade vi en riksorganisation ,kanske vi kunde ha gett ut en lika högkvalitativ tidning i egen regi
Vi har ju en ypperlig skribent i Svof i Herr Ordförande

Jag tackar för de vänliga orden!
Tyvärr kommer nog Riksorganisationen enbart att bestå av de olika föreningarna som ansluter sig, samt privata veteranbussägare. Alltså relativt få medlemmar. Alla övriga är ju med i de olika föreningarna.
Vi håller på att kika på hur det ska genomföras. Tanken är att Riksorganisationen ska hålla i vår del av det nordiska samarbetet och knyta samman de olika svenska föreningarna.

Däremot kommer Färdskrivaren troligen att övergå till färgtryck from nummer 4 som bör komma ut kring jul.

/Björn

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 september 2012, 17:35:31 PM
Upptäcker nu att det står i artikeln om Utters bussar att företaget såldes 1985. Försäljningen skedde redan i september 1982. Lite väl mycket fel och hopblandningar i artikeln tyvärr.

Hade jag vetat i förväg att det skulle stå om Utters hade jag bett redaktören skicka det till dig för koll.

yngrot

Har beställt  detta nummer på deras hemsida och väntar på den   den som väntar på nått gott..   ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fridgemaster

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 september 2012, 19:55:33 PM
Hade jag vetat i förväg att det skulle stå om Utters hade jag bett redaktören skicka det till dig för koll.

Lite synd att dom inte nämnde något om den underbara lilla chevabussen i Malmköping. Den ägdes ju utav Utters.

yngrot

Idag dök den upp i lådan .. nu finns här att läsa inte klar med förra numret än  ;)  synd bara att detta vart sista numret    är vi får få muppar/nördar ::) tro ??   iaf får få som köper tidningen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina