Vågmästareplatsen i Göteborg 1976-77, del 1

Startat av Mats Karlsson, 17 september 2012, 19:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Åren 1976 och 1977 återvände jag troget till Vågmästareplatsen på Hisingen i Göteborg för att fota GS-bussar. Av datumen framgår att det var just under tentaveckorna på Chalmers. Bästa sättet för mig att vila hjärnen på mellan tentorna var nämligen att åka omkring och fota bussar, medan andra tyckte det var bättre att festa till, men gissa vem som fick bäst betyg och slapp omtentor?

Ronald M. Jannesson

Härlig blandning av fordonstyper hos Göteborgs Spårvägar vid denna tid. B 36:an 908 hamnade, förmodligen detta år, sedan i bussgaraget Majorna, som byggdes just 1977. Den bussen har jag kört ett antal gånger. Den utrustades, förmodligen senare, med en helautomatisk växellåda, EJ WILSONS halvautomatiska, som ju var standard på den här busstypen. Den nya helautomatiska växellådan gjorde iaf. att denna buss gick FANTASTISKT bra. MYCKET "drag" i både växellåda och motor hos denna vagn, jämfört med de andra B 36, 45:orna! Älskade att köra den på linje 64 "Snabbussen" Marklandsgatan - Kungssten - Centrum - Kallebäck!!! ;D ;D :-*

Janne Rickman

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 september 2012, 19:52:56 PM
Åren 1976 och 1977 återvände jag troget till Vågmästareplatsen på Hisingen i Göteborg för att fota GS-bussar. Av datumen framgår att det var just under tentaveckorna på Chalmers. Bästa sättet för mig att vila hjärnen på mellan tentorna var nämligen att åka omkring och fota bussar, medan andra tyckte det var bättre att festa till, men gissa vem som fick bäst betyg och slapp omtentor?

Denna vagn gick på prov i Uppsala några veckor inför köp av ledbussar. Året var 1980.

/Janne

Mats Karlsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 september 2012, 05:11:14 AM
Denna vagn gick på prov i Uppsala några veckor inför köp av ledbussar. Året var 1980.

/Janne
...och resultatet blev att man köpte Scania?

yngrot

Härligt  att se och en B31 var den första ledvagnen jag åkte med en gång och den åkturen minns jag mycket väl  föraren var lite väl glad i gaspedalen  han börja gasa lite för tidigt så när jag satt längst bak i bussen mådde jag lite illa  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina