Brommaplan 70-tal

Startat av Peter Öden, 17 september 2012, 18:30:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En bild från Brommaplan i början av 70-talet, SL H 63 7810.

Mvh Peter Ö

Ulf Berlin

Mycket trevligt.
Även Büssingarna i bakgrunden på linje 117 vid de
f d hållplatserna som inte finns kvar numera ger härliga vibbar./Ulf

Bussmupp

Alltid kul att se dessa bussar. :)

Tommy E

Lika trevligt varje gång man får se gamla Mälaröbussar! Kvällen är räddad! :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Danne B.

Antar att fotografen står under tunnelbanebron och att Brommplansrondellen ligger borta till vänster i bild. Det bör innebära att Büssing:arna står ungefär där McDonalds ligger idag.

När byggdes Brommaplan om till dagens utseende?

//Danne

Mats Karlsson

Minnena rinner till. Körde en sådan här buss med 143 nummer lägre chassinr och i en något mörkare blå nyans i början av 1980-talet på en Dalslandslinje. Nu står den som skadad husbuss utanför Åmål.

Björn Forslund

Och jag har systervagnen 7820 (BB312) hemma. Härlig buss att köra när man fick på slanglöst fram.  Skillnaden är att 7820 har den nyare instrumentbrädan, det verkar som om MOAB beställde/köpte chassier i två omgångar. Undrar om det kan bero på att man ev först övervägde att bygga om BF73:orna med ASJ kaross till högertrafik?

Stefan P

Hej

En dum fråga hade inte SJ i Örebro likadana bussar som sen övertogs av Länstrafiken i Örebro Län?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 19 september 2012, 16:08:32 PM
Hej

En dum fråga hade inte SJ i Örebro likadana bussar som sen övertogs av Länstrafiken i Örebro Län?

mvh Stefan P

Bussen är Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross och jag har noterat dessa hos Länsbussarna i Örebro med SJ-förflutet. Jag vet inte om listan är komplett.
373   O 627/BHM 072   SJ 0285
374   T 417/DZM  997  SJ 0473
375   T 481/EGW 061   SJ 0508
376   T 408/DUO 348   SJ 0509
380   BZE 715  SJ 0341
(Första numret är Länsbussarnas inventarienummer)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 19 september 2012, 16:08:32 PM
Hej

mvh Stefan P

SJ:s bussar var inte riktigt likadana, de hade karosser från generationen innan. Synliga skillnader var "snedrutorna" vid bakdörren samt att takets bakdel var mjukt rundat.

Peter Rost

Citat från: Danne B. skrivet 19 september 2012, 08:53:54 AM
Antar att fotografen står under tunnelbanebron och att Brommplansrondellen ligger borta till vänster i bild. Det bör innebära att Büssing:arna står ungefär där McDonalds ligger idag.

När byggdes Brommaplan om till dagens utseende?

//Danne

Själva terminalen genomgick upprustning till dagens utförande någon gång 1987-88, om jag minns rätt. Där McDonalds nu är belägen vände tidigare linjerna - 116, 509, 510, och tidigt åttiotal även 173. - 117 hade hållplats för resenärer mot Nockebyhov. McDonalds har väl inte "huserat" på platsen så länge.

/Peter

Ola Almquist

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 september 2012, 16:03:00 PM
Och jag har systervagnen 7820 (BB312) hemma. Härlig buss att köra när man fick på slanglöst fram.  Skillnaden är att 7820 har den nyare instrumentbrädan, det verkar som om MOAB beställde/köpte chassier i två omgångar. Undrar om det kan bero på att man ev först övervägde att bygga om BF73:orna med ASJ kaross till högertrafik?

Finns det någon som har bilder på dessa bussar med ASJ-kaross?

M.v.h.
Ola

Danne B.

Citat från: Peter Rost skrivet 19 september 2012, 23:13:03 PM
Själva terminalen genomgick upprustning till dagens utförande någon gång 1987-88, om jag minns rätt. Där McDonalds nu är belägen vände tidigare linjerna - 116, 509, 510, och tidigt åttiotal även 173. - 117 hade hållplats för resenärer mot Nockebyhov. McDonalds har väl inte "huserat" på platsen så länge.

/Peter

Var det verkligen så sent som 87-88? Gick i plugget i Bromma då och tycker att jag borde ha kommit ihåg ombyggnaden då. Byggdes förresten huset där Konsum och Systemet ligger i samband med den ombyggnaden?

Och det stämmer att McDonalds kom dit långt senare. Har för mig det var i början av 2000-talet?

//Danne

Peter Rost

Det kan ha varit före 1987-88, reserverar mig något för årtalet. Byggnaden där Konsum, och "bolaget" huserar får frågan bollas vidare. ;)

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Ola Almquist skrivet 20 september 2012, 22:54:00 PM
Finns det någon som har bilder på dessa bussar med ASJ-kaross?

M.v.h.
Ola

Jag har bilder, men inga egna. I en TNF-bok finns det bild på en sådan stående i "100 knutars backe" vid Fridhemsplan. Vet inte om det finns bild  på Arleborgs MOAB-hemsida. Men det var den sista typen av ASJ-kaross med den bulliga "svullo" fronten byggda -57.