Vagntyp på SL-linje 709

Startat av Fredde, 17 september 2012, 01:00:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hur vanligt är det med boggi-vagnar på 709an?
Tycker mig uteslutande ha sett 12-meters på denna linjen, men under söndagskvällen mötte jag en MAN-boggi vid Gladö.

Blev lite förvånad, men det kanske inte är några problem att köra linjen med boggi? Trots vägstandarden till Ådran tex...

MGA

På Nobinas tid kördes 709 med nästan bara boggi vagnar ur 55xx serien.

Niclas Wennerlid

Enligt plan ska det bara gå normalvagn på 709 men det går att köra boggi på linjen. Det krävs dock lite mer av föraren på delar av linjesträckningen för att inte riskera skador.

// Niclas

Max W

Under ett antal år på slutet av 1970-talet och/eller början på 1980-talet var AB Huddinge Taxi dotterbolag till SL. Då trafikerades linje 709 vissa tider med taxibilar från Huddinge Taxi. Vd:n hette Lindberg (förnamnet har jag tyvärr glömt) men innan han fick det jobbet hade vi två våra tjänsterum i samma korridor på SL HK Tegnérgatan 2.
Max

Fredde

Tack för info och klargörande. Ännu ett ? som har rätats ut till ett !.

sa0azs

Citat från: Max W skrivet 17 september 2012, 09:18:32 AM
Under ett antal år på slutet av 1970-talet och/eller början på 1980-talet var AB Huddinge Taxi dotterbolag till SL. Då trafikerades linje 709 vissa tider med taxibilar från Huddinge Taxi.

I början av 90-talet var man, för vissa turer, tvungen att ringa och tala om att man ville åka, annars kom det ingen buss.
Vill minnas att det i bland kördes med taxi om det bara var några enstaka passagerare, och i bland med vanlig buss, man visste aldrig riktigt.

57010

Och för jättelänge sedan fick man inte köra ut med CF på vintern , kunde fastna vid Ådran .Hände en kille nån lördag tog en stund innan

han kom tillrätta han körde ut en CF :are i smyg sen fastnade naturligtvis och fick inte nån kontakt via radion heller från Ådran , det var

gamla Storno . Var nog 79 80 skulle jag tro. ;D