Icke-bussar från Öppet hus 15/9

Startat av Mikey, 15 september 2012, 22:02:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

På Arlanda flygplats finns det inte bara bussar, utan det finns lite annat smått och gott:

Vi börjar med ett vackert flygplan. En Caravelle! :D

En något överexponerad förarplats

Hur ofta får man två Caraveller på samma bild? :)

En tankbil. Enligt texten på grillen heter den tydligen Scania P320

En maffig Douglas DC-8 fanns på plats också. Lite jobbigt att fota i motsol dock. Liksom Caravellen är inte heller denna i flygbart skick, men förhoppningen är ju att det ska ändras i framtiden :)

Saab 9-5. "5"an i namnet betyder ju naturligtvis att bilen är femhjulig ;)

Och till sist, hur många människor kan man klämma in i en 737-600?

Carl Eric

Citat från: Mikey skrivet 15 september 2012, 22:02:56 PM
Saab 9-5. "5"an i namnet betyder ju naturligtvis att bilen är femhjulig ;)

En av de bilarna fick jag åka under min PRAO på Arlanda. Väldigt roligt och spännande att få se alla tre banorna "från marken"!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2012, 15:23:55 PM
En av de bilarna fick jag åka under min PRAO på Arlanda. Väldigt roligt och spännande att få se alla tre banorna "från marken"!

Jag hade också en 2-veckorsprao på dåvarande Luftfartsverket 2008, dock hade vi då en femhjulig Saab av äldre modell. Det var en riktigt rolig tid då jag bl.a. fick åka brandbil i 160 knyck på startbanan, besöka flygledartornet, åka sparkcykel genom alla terminaler och övningsköra en flygplansbrygga osv.  :D

Peter Elmheden

Under min tid på F21 under början på 90-talet hade de en grön fin SAAB 99 som friktionsbil. Gick som en raket.

Liknande bil fast den som fanns på flottiljen var gustrajpad har jag för mig.

Bussmupp

Mina bilder kommer inte vara av samma standard som dina, men lägger upp dem iaf.

Citat från: Peter Elmheden skrivet 16 september 2012, 16:01:54 PM
Under min tid på F21 under början på 90-talet hade de en grön fin SAAB 99 som friktionsbil. Gick som en raket.

Liknande bil fast den som fanns på flottiljen var gustrajpad har jag för mig.

He-hej! Den där bilden känner jag igen! Låt mig gissa: tagen av en viss Flight fan den 7/8 på Aeroseum i Göteborg? Sweet! Kul att se min bild här också, med tanke på att jg bara lade upp den på tre ställen.

Stefan Lindberg

Citat från: Bussmupp skrivet 16 september 2012, 16:53:17 PM
Mina bilder kommer inte vara av samma standard som dina, men lägger upp dem iaf.

He-hej! Den där bilden känner jag igen! Låt mig gissa: tagen av en viss Flight fan den 7/8 på Aeroseum i Göteborg? Sweet! Kul att se min bild här också, med tanke på att jg bara lade upp den på tre ställen.

ja det är ju kul att Bussmupp gillar Flight fan's bilder men ta inte åt dig äran av någon annan's bilder

Tonniiie

Skoj med dessa bilder :) Hur många fick man i Boeingen då ?

Bussmupp

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 september 2012, 17:36:53 PM
ja det är ju kul att Bussmupp gillar Flight fan's bilder men ta inte åt dig äran av någon annan's bilder

Någon annans bilder? Jag har lagt upp den där bilden på Facebook, Miniaviamodel.ru, Wings900.com och jag har många fler bilder från det besöket. Vill du ha bevis så är det bara att fråga Joakim W. Han vet vem jag är. ;)

Fast det vore kul att få höra vart Peter har hittat den.