Fråga FAC 4020 JZU118

Startat av Niclas Wennerlid, 14 september 2012, 09:50:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Hej!

Jag har klurat ett tag på vad som hänt med f.d SL Buss AB H9B/Busslink Charter/FAC 4020 (JZU 118). Enligt Bilregistreret övergick den från FAC till Farbobuss AB 2005 för att 2011 vara skriven på Oskarshamns kommun.
Vet någon vad kommunen skulle ha bussen till eller är den skriven på kommunen efter att bussen blivit skrotad/förvaltad?

Är det dessutom någon som har en bild på bussen när den var ny? Jag har bara sett bilder på bussen i Busslinkgrön och Flygbusslack, jag är lite nyfiken på vilken lack bussen hade vid leverans.

Bussmicke har en bild på bussen i Busslinkgrön:http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4020_JZU118_Stockholm_001219b.jpg
SBH har en bild på bussen i FAC lack: http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/showimage.asp?id=22940&Width=350

Jag är tacksam för all hjälp.

Mvh Niclas

K R

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 14 september 2012, 09:50:47 AM

Är det dessutom någon som har en bild på bussen när den var ny? Jag har bara sett bilder på bussen i Busslinkgrön och Flygbusslack, jag är lite nyfiken på vilken lack bussen hade vid leverans.

Mvh Niclas

Hej!

H9B 4020 hade vid leverans SL94-lackering, med smala vita diagonala linjer på vagnssidorna riktade snett uppåt höger.
Dessa skulle anknyta till de diagonala linjer som återfanns på den dåtida SL Buss-logotypen.

mvh K R

j-a

Här kommer en bild på Busslink 4020 på Lidingö under Lidingöloppet hösten 2000

:) :)

Niclas Wennerlid

Där ser man, tack för svaren och bilden. Undrar nu bara var bussen finns idag?

// Niclas

mil

Kan ju blivit en utbildnings buss som används på körplaner i förar utbildning eller  inom mekaniker utbildning

ML-buss

4020 gick till ett företag i Oskarshamn som använde bussen för att köra till Kärnkraftsverket som typ personalbuss.  Vet även att dom köpte nog 2 st FAC ledvagnar också
Tror det var 4211 och 4213.   Lite osäker på inv nr
Vet ej om dom kör med dom nu år 2012 dock

Rickardo

Citat från: ML-buss skrivet 16 september 2012, 10:15:21 AM
4020 gick till ett företag i Oskarshamn som använde bussen för att köra till Kärnkraftsverket som typ personalbuss.  Vet även att dom köpte nog 2 st FAC ledvagnar också
Tror det var 4211 och 4213.   Lite osäker på inv nr
Vet ej om dom kör med dom nu år 2012 dock

Det var och är fortfarande Fårbobuss som kör personalbussarna. Ledbussarna finns inte kvar i trafik.

Mvh Rickardo