Bussar i Halmstad i september 1993, del 5 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 september 2012, 17:28:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

ESM516, en gång Halmstads Lokaltrafik 28.


MUC527, en gång Halmstads Lokaltrafik 31. På den undre bilden kan man se hur det fungerade vid en nivåhållplats. Vid en vanlig hållplats fälldes fotsteget i stället ner och bildade ett trappsteg.



JCN056, en gång Halmstads Lokaltrafik 44.


MAR890. SJ:s lackering var fortfarande vanlig i Halmstad vid denna tid.


PLG850 var en av många nya Scania Carrus Fifty, som Motor Halland levererade till olika Buss i Väst-företag. De övriga var med reservation för att jag missat något: Sennans Buss, Skogaby Buss och Landeryds Buss. Bilder på dessa kommer i del 6 och 7. Den här bussen blev sedan Lysekils Busstrafik 2165.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Var det så pass lågt golv att det blev plant insteg i B10R på det sättet, eller fanns det ett gömt trappsteg innanför dörrarna? En föregångare till dagens lågentré?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikey skrivet 11 september 2012, 21:22:47 PM
Var det så pass lågt golv att det blev plant insteg i B10R på det sättet, eller fanns det ett gömt trappsteg innanför dörrarna? En föregångare till dagens lågentré?

På tredje bilden syns att det är en liten tröskel men det är allt om man skall in i bussen. Verkar inte vara några problem att få in rullväskan.

Nivåhållplatser kan mycket väl ses som en föregångare till lågentré och när sådana blev vanliga så hade också nivåhållplatserna spelat ut sin roll. Problemet var förstås att de var dyra att anlägga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2012, 22:33:12 PM
På tredje bilden syns att det är en liten tröskel men det är allt om man skall in i bussen. Verkar inte vara några problem att få in rullväskan.

Nivåhållplatser kan mycket väl ses som en föregångare till lågentré och när sådana blev vanliga så hade också nivåhållplatserna spelat ut sin roll. Problemet var förstås att de var dyra att anlägga.

Så dyrt kan det väl ändå inte vara? Prefabricerade betongelement som man placerar ut på befintlig trottoar borde duga utmärkt. Ramp upp åt båda håll.
Vad kostar inte dagens ombyggnad med dessa kantstenar som är skonsamma mot bussens däck samtidigt som de har exakt rätt höjd? De kräver rejäla ingrepp i vägbana samt trottoar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 12 september 2012, 02:48:28 AM
Så dyrt kan det väl ändå inte vara? Prefabricerade betongelement som man placerar ut på befintlig trottoar borde duga utmärkt. Ramp upp åt båda håll.


Jo, det blir faktiskt en del kostnader eftersom det är många hållplatser och en del av dem måste byggas om. Är det hållplats med ficka, vilket var det vanliga förr, måste fickan kanske förlängas för att bussen skall kunna stanna vid hållplatsen utan att ta i kanten. Dessutom uppstår kostnader om man skall lägga om linjen.

Så visst blir det kostnader även om de inte är tillnärmelsevis lika stora som det skulle kosta att anlägga en spårväg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Detta system fanns bara i Halmstad och från början styrdes bussen av sig själv sista biten in till hpl .. låg några slingor i marken .. dock togs det bort rätt fort ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina