Har bussbolag planerade motorrenoveringar?

Startat av KingCon, 11 september 2012, 11:15:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KingCon

Har en gammal buss som är köpt för att använda som husbuss. Bussen har gått mer än 100 000 mil och det jag undrar är om det finns nåt uttalat intervall där bussföretag renoverar motorer mm. Bytar man t ex foder, turbo eller nåt annat efter visst antal mil eller kör man så länge saker håller och bara gör de vanliga oljebytena? Frågar då jag inte har nån erfarenhet se tidigare av fordon (bilar) som gått mer än 30 000 mil och vill veta vad som väntar eller vad jag kan räkna med som är gjort, kommer ju inte blir mycket mer än 500-1000 mil per år så går den 20 000 mil till så är ju jag nöjd. Kan tillägga att det stod 69 000 mil i annonsen och mätaren stod på 069xxxx så allt verkade ju ok men har nu upptäckt att mätaren visar 6900 mil vilket gör att mätaren har passerat 999999 iaf en gång. Trodde att bussar hade en extra räknare som visade mil i 100 000-tal om ni förstår vad jag menar.

BadTab

Oftast så kör man så länge det går.. Ta tex en dh10-motor som sitter i volvobussarna: Är de bara omskötta gällande oljebyten och ventiljusteringar, samtidigt som de sluppit alltför många torrkörningar så håller de ju lätt 100" mil... Så skicket på varje specifik motor är enligt mig mer intressant än miltalet..

Menzies

När det är fint väder så att motorn inte är våt av regn. Torr motor=torr körning

Snusmumrik

Antingen det eller så skulle man kunna säga att torrkörning är när en kylslang gått sönder så att all glykol runnit av....välj själv.   ;)
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

KingCon

Citat från: Snusmumrik skrivet 11 september 2012, 13:29:45 PM
Antingen det eller så skulle man kunna säga att torrkörning är när en kylslang gått sönder så att all glykol runnit av....välj själv.   ;)

och i förlängningen då att motorn går varm. Då är jag med. Funderade på om det var det som menades eller om det var ett oljerör/slang som gått sönder.

Snusmumrik

För att svara på din inledande fråga så kan det ju skilja sig mellan olika företag, men jag skulle tro att det var vanligare med planerade motorrenoveringar förr...innan upphandlingarnas tidevarv så att säga.
Idag kör nog de flesta tills man får ett haveri av något slag, är det inte allt för allvarligt byter man det som behövs och rullar vidare. Är det ett större haveri så sätter man i en utbytesmotor/begagnat om bussen börjar närma sig åldersgränsen i avtalen.

De gamla gjutjärnsspisarna var dock lite tåligare mot tex en varmgång än vad dagens moderna lättmetallsmotorer är.
Men en gammal motor som har fått ny olja regelbundet bör inte ha några problem med kolvar, foder osv då det inte slits på samma sätt med dagens moderna smörjmedel.
Det som kan vara problem med på en motor med de miltalen är prylarna utöver basen, tex vipparmsbryggor, kamaxlar, pumpar och div läckage.
Du kan i stort sett råka ut för vad som helst på en motor med dessa miltal..... :-\
Men så länge den låter bra så är den för det mesta bra...  ;D
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

UglyJazz

De flesta bussbolag idag har degenererat till en nivå, där man akut, nödtorftigt och under stressade förhållanden lappar ihop bussarna med slägga, silvertejp och i bästa fall armerar man reparationen med en gammal trådgalge.

Jag har varit med om att man renoverat planerat, men det var för ett kvarts sekel sedan.
Idag kör man tills det rasar.

Som exempel kan nämnas att Swebus haft ett system där akuta haverier delvis bekostats från ett centralt utjämningskonto, medan planerade service-, underhålls- eller direkt förebyggande grejer belastat den avdelning eller trafikområde där bussen stått.

Ett sådant system motverkar till och med förebyggande reparationer, då den centrala ersättningen gör att det är "billigare" för trafikområdet att köra tills det rasar, istället för att se det mest fördelaktiga för totalbeloppet.

Så här har det länge sett ut i Swebus, en konstruktion skapad av ekonomer för ekonomer, och den konstruktionen borde aldrig sett dagens ljus. Kanske är det mindre dåligt idag, men bra, det är det inte... :-)

Man kan utifrån detta dra helt egna slutsatser. Min är klar...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

UglyJazz

Använd ditt motoröra eller fråga någon som har ett.
Låter det fint och känns bra genom hela registret, alla växlar lirar fint och köregenskaperna är som de ska:

-Då har du en vän för livet. En sådan buss dör inte, den blir bara äldre. Kanske åldras ni ihop under värdiga former med rätt mängd kärlek...

KingCon

Anledningen till att jag frågar är att på bilar brukar ju turbo mm ha en viss livslängd och är det likadant på bussar så kanske jag kunde ha med lite i beräkningarna vad som kan hända framöver. Är det allmänt känt att tex en turbo håller max 40 000 mil eller dom aldrig behövs bytas innan 200 000 mil så kan ju sånt vara bra att veta. Förmodar att det är inte är kamremm utan drev eller kedja på denna typ av fordon.

UglyJazz

Det är otroligt svårt att svara generellt på en sådan fråga.
Om det finns en eller två dumskallar utan någon som helst känsla för att ta det lugnt de första minuterna innan motorn, läs oljan, har blivit varm nog att smörja ordentligt.
Fullgaspådrag direkt efter kallstart är ett effektivt sätt att korta livslängden även på en ny motor.

En halvslut turbo behöver inte försämras alls under trettiotusen mil förutsatt att den nya ägaren (du?) tänker på att ge motorn tid att bli varm, se till att det alltid finns olja i motorn osv...

Tidigare historik styr det mesta, men körsättet är viktigast.
När allt är varmt kan man gasa allt man orkar utan risk (så länge man använder huvudet)...

Du behöver inte räkna med något alls i reparationsväg så länge du håller fordonet i gång genom att regelbundet köra den genomvarm och se till så att det inte finns en massa vatten i avgassystemet (som rostar) eller inne i motorn (korrosion). Sunt förnuft är det som gäller här...

M

Citat från: Snusmumrik skrivet 11 september 2012, 21:07:57 PM
För att svara på din inledande fråga så kan det ju skilja sig mellan olika företag, men jag skulle tro att det var vanligare med planerade motorrenoveringar förr...innan upphandlingarnas tidevarv så att säga.
Idag kör nog de flesta tills man får ett haveri av något slag, är det inte allt för allvarligt byter man det som behövs och rullar vidare. Är det ett större haveri så sätter man i en utbytesmotor/begagnat om bussen börjar närma sig åldersgränsen i avtalen.

De gamla gjutjärnsspisarna var dock lite tåligare mot tex en varmgång än vad dagens moderna lättmetallsmotorer är.
Men en gammal motor som har fått ny olja regelbundet bör inte ha några problem med kolvar, foder osv då det inte slits på samma sätt med dagens moderna smörjmedel.
Det som kan vara problem med på en motor med de miltalen är prylarna utöver basen, tex vipparmsbryggor, kamaxlar, pumpar och div läckage.
Du kan i stort sett råka ut för vad som helst på en motor med dessa miltal..... :-\
Men så länge den låter bra så är den för det mesta bra...  ;D

Och i vilken buss hittar du en lättmetallmotor?

/M