Huvudmeny

Hemsida, sökfunktion

Startat av Susanne, 09 september 2012, 18:54:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Finns det någon som är duktig på kodning till hemsida. Jag skulle vilja fixa till en sökfunktion till min hemida, men
går bet på hur jag ska göra. Använder mig av Dreamweaver 8.
Nån som vet hur jag ska gå tillväga?

virtual1

Citat från: Susanne skrivet 09 september 2012, 18:54:12 PM
Finns det någon som är duktig på kodning till hemsida. Jag skulle vilja fixa till en sökfunktion till min hemida, men
går bet på hur jag ska göra. Använder mig av Dreamweaver 8.
Nån som vet hur jag ska gå tillväga?

Vad vill du kunna söka? Är det en databas du plockar uppgifter ifrån och isf, vad är det för databastyp? Vilket format är sidorna i PHP/ASP/Annat? Om du bara vill söka på själva sidan så har ju webbläsarna en sådan inbyggd funktion redan.

Susanne

Jag vet inte om du varit inne på min hemsida, det är en sida med massor av bilder. Eftersom jag har mer än 18000 bilder där nu så skulle jag vilja ha dit en sökfunktion där man från startsidan kan söka efter te x buss och alla bussar kommer upp, eller efter en plats så kommer platsen upp.
Jag har förstått att det kanske inte är så enkelt att göra det.
Har nu gjort ett mindre register som jag håller på att länka till, som får fungera som sökfunktion till jag kommit på hur man gör, om det nu går.

sa0azs

Det du vill göra kräver nästan en databas, där du taggar alla bilder med olika taggar (tex. föremål, plats, år osv).

MySQL för databasen och PHP för att hämta och presentera. Det är en hel del pill att göra i ordning databasen, men med den gjord är det väldigt smidigt att få till det som man vill ha det.

Susanne

Tack, men det låter som nått som går helt utanför min kunskap.