Höst i Skåne (oavsett väder och temperatur)

Startat av scaniaolsson, 08 september 2012, 08:57:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Nu är det höst i Skåne !!

Ja jag sk_ter i vad SMHI och andra säger, för i min värld är det höst.

Nu undrar säkert vissa av er om Scaniaolsson tittade för djupt i glaset igår kväll eller fått i sig något annat konstigt idag.
Svaret är NEJ på båda följdfrågorna och NEJ jag har inte fått tillfällig sinnesförvirring heller !

Jag ska förklara det hela. Igår fredag siktade jag för första gång i år nyupptagna sockerbetor.
Är det något som får mig att tycka och känna att det är höst så är det sockerbetor.
Platsen där man tog upp igår som jag siktade var i Tängelsås mellan Hurva och Löberöd.

Ännu syns ingen rök från skorstenarna på bruket i Örtofta, men snart så.
Enligt Nordsuckers hemsida så räknar man i nuläget med att dra igång på tisdag den 11:e.
Men då behövs en laddning betor på planen att börja med.

Så snart kommer vägarna runt Lund, Eslöv och Kävlinge åter att fyllas med betekipage från när och fjärran.
Till förtret för många, men samtidigt högtid för lastbilsskådare.

Har själv under åren 2001-2005 åkt ganska många rundor som "hjälpare" på helgerna.
En kompis till mig är åkare och körde då i betsvängen.
Upp tidigt en lördag eller söndag för att antingen hoppa på ute på Lv 111 vid Berga i Helsingborg eller ännu tidigare för att äntra hytten hemma hos honom.
Som "frivillig hjälpare" skötte jag oftast hanteringen av vågkorten (ett för varje odlare), vågsedlar, skyfflade sand och bevattnade när man hade kalk med sig i retur norrut.
Sist men inte minst skötte jag hanteringen av kaffetermos och smörgåslådor också, en MYCKET viktig arbetsuppgift !

Så sammanfattningsvis kan jag bara erkänna att betkampanjen har många minnen för mig.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.