Busstrafik Karlskoga Nora

Startat av Stefan P, 07 september 2012, 14:05:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Har det någon gång gått busstrafik mellan Nora - Karlskoga eller ha manr behövt åka över Örebro?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Hej! Enligt linjekartan i "När bussen kom till byn" från 1945 fanns då linje hela vägen Karlskoga-Nora. I linjeförteckningen står det något kryptiskt följande:"Karlskoga-Källmo-Nora-Granbergsdal". Kan det tolkas som att det fanns alternativa sträckningar på en del av linjen vilket det ju gjorde, eller snarare ett eget litet nät runt åt Granbergsdal. På den tiden fanns också linjen "Karskoga-Karlsdalsbruk-Grythyttan-Hällefors" (över Rockesholm).
Mvh jan G

Ove Bojarp

Jag satt och tänkte att jag skulle på skoj se i tabellen för 1945 om jag hittade Granbergsdal,
jodå, det fanns i NBJ:s Omnibuslinjer på tabellnumren 2200-2218. Sidorna i Sveriges
Kommunikationer nr 6, 11 juni 1945 är 251-254. Det var väldigt många busslinjer såg jag.

Ove Bojarp

Tabell 2208 anger Nora-Karlskoga, men jag funderar på Granbergsdal st och Granbergsdal by?
Det är tydligen en liten by då, Nora Station fanns en avgångstid 13.30 som kom fram till
Karlskoga 15.30.

bilomnibussen

Granbergsdal är en gammal hytta. Vad jag minns från 60-talet gick bussar i de olika vägslingorna i trakten som nåt slags ringlinje från Karlskoga och tillbaka. Det var säkert flera varianter av detta mellan de olika turerna.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Det var väl ca 1950 som NBJ tog över John Anderssons linjer mellan Granbergsdal och Karlskoga med omnejd. Tidigare hade nog NBJ kört via Källmo till Granbergsdal och vidare till Nora för att inte inkräkta på Anderssons busslinjer. Sdan gick ju tågrafik Karlskoga-Nora fram till 1966, så busstrafiken fram till 1966 servade nog mer landsbygdsresenärerna i anslutning till järnvägen, än långresenärer Karlskoga-Nora. Efter 1950 integrerades NBJ och Anderssons linjenät med varandra och efter 1966 var nog busstrafiken Karlskoga-Nora mer inriktad mot långresenärerna, eftersom trafiken Karlskoga-Granbergsdal-Karlsdal och Nora-Dalkarlsberg verkade köras som mer lokala linjer. När jag kom till Karlskoga 1977 hörde jag att den direkta busstarfiken Karlskoga-Nora var nedlagd pga för få resenärer.