Bäst att beskriva vad en ersättningsbuss är

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 september 2012, 17:53:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Återigen är det stopp i spårvagnstrafiken på grund av kontaktledningsfel mellan Gamlestadstorget och Angered i Göteborg. Västtrafik meddelar att det går buss i stället och för säkerhets skull försöka man beskriva vad en ersättningsbuss innebär:
Resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
Bussarnas storlek kan variera och kommer från flera olika bussbolag.
De olika bussarna har olika mycket passagerarkapacitet.
Bussarna avgår från reservhållplatserna.

Dels tror jag att resenärerna på de här linjerna är rätt vana vid ersättningsbussar vid det här laget och dels tror jag att de struntar ganska mycket i hur många resenärer varje buss tar. De vill nog veta hur många bussar man fått tag i eller kanske rentav hur många platser det finns i dem totalt.

Olof Lagerkvist

Klassiskt fenomen när många har klagat på bristande information och ansvariga börjar informera om allt möjligt ovidkommande för att vara på den säkra sidan, så att säga. Vilket dessvärre inte blir särskilt mycket bättre.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan Lindberg

Finns det inga ersättningståg när bussarna går sönder  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 september 2012, 18:45:59 PM
Klassiskt fenomen när många har klagat på bristande information och ansvariga börjar informera om allt möjligt ovidkommande för att vara på den säkra sidan, så att säga. Vilket dessvärre inte blir särskilt mycket bättre.

Ja, det är ju lite rörande att man försöker informera men det blir mest fånigt. Man skall inte överskatta folks kunskaper men det är ännu värre att underskatta dem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 05 september 2012, 18:51:43 PM
Finns det inga ersättningståg när bussarna går sönder  ;D

Jo, det har förekommit någon gång att resande fått byta från en trasig buss till ett tåg som råkat gå samma sträcka vid lämplig tid. Fast tvärtom är betydligt vanligare.

Jag vill minnas att en bussnackare (dock ej av det flitigare slaget när det gäller att skriva) vid ett tillfälle när han körde Röd Express skickade över resenärer till tåget vid Stora Höga eftersom bussen var fullsatt och fler resenärer förväntades utmed vägen.

Brollan

Ett annat fall av ersättningstrafik är när spårvagn ersätter SJ-tåg!
Om inte minnet sviker mig så gjordes detta för några år sedan när ett SJ-tåg kolliderat med ett växellok strax öster om skötselhallen vid Olskroken. Det gick inte att komma fram med ersättningsbussar, så SJ informerade GS om att det kunde röra sig folk i spårområdet. GS lade om spårvagnstrafiken via Redbergsplatsen och sedan fick man tag på en ingående vagn från Bergsjön som kördes fram till närheten av olycksområdet och passagerarna fick åka ersättningsspårvagn tillbaka till Centralstationen, där de kunde fortsätta med bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 06 september 2012, 10:57:35 AM
Ett annat fall av ersättningstrafik är när spårvagn ersätter SJ-tåg!
Om inte minnet sviker mig så gjordes detta för några år sedan när ett SJ-tåg kolliderat med ett växellok strax öster om skötselhallen vid Olskroken. Det gick inte att komma fram med ersättningsbussar, så SJ informerade GS om att det kunde röra sig folk i spårområdet. GS lade om spårvagnstrafiken via Redbergsplatsen och sedan fick man tag på en ingående vagn från Bergsjön som kördes fram till närheten av olycksområdet och passagerarna fick åka ersättningsspårvagn tillbaka till Centralstationen, där de kunde fortsätta med bussar.

Intressant. Jag minns händelsen mycket väl och framför allt att resenärerna spontanevakuerade tåget, som var på väg till Karlstad, och sprang över såväl Banverkets område och in på spårvägsområdet. Däremot har jag inte förrän nu hört talas om spårvagnen som hämtade upp dem.

Petimätern i mig måste dock få påpekade att det väl var Banverket som informerade Spårvägen om detta.

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2012, 19:57:16 PM
Petimätern i mig måste dock få påpekade att det väl var Banverket som informerade Spårvägen om detta.

Korrekt  :-[