Jönköping sommaren 1970

Startat av Bengt H, 03 september 2012, 14:43:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En regnig sommardag 1970 går Jönköpings kommuns buss 55, en Scania-Vabis CR76, över Vindbron. Eller om den nu står still där. Den öppna framdörren indikerar det eller annars är det föraren som vädrar ur bussen. Att köra med öppen framdörr var inte helt ovanligt förr men jag vill minnas att om man skulle göra det med en CR76 måste man stänga av dörrkretsarna och då stängde man även stannarsignalen.

För övrigt ser vi att man fortfarande har kvar den öppningsbara bron och att högsta tillåtna axeltryck är 6 ton. Vi får hoppas att bussarna hade dispens för CR76 låg väl närmare 10 ton.

Peter Öden

Hej !

Trevlig bild. Det var väl inte många städer som hade vita sifferrullar med svarta siffror ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Det verkar stå en dam framtill hos föraren. Kanske har hon nyligen gått på eller så ska hon gå av mitt på bron. Inte fanns det väl någon hållplats på bron?

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 04 september 2012, 07:43:16 AM
Hej !

Trevlig bild. Det var väl inte många städer som hade vita sifferrullar med svarta siffror ?

Mvh Peter Ö

Nej, det var väl tämligen sällsynt. Fult var det också med den svarta masken runt.

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2012, 08:06:17 AM
Det verkar stå en dam framtill hos föraren. Kanske har hon nyligen gått på eller så ska hon gå av mitt på bron. Inte fanns det väl någon hållplats på bron?

Hållplatsen fanns då som nu i Rådhusparken strax bakom bussen

1896

Citat från: Bengt H skrivet 04 september 2012, 08:27:13 AM
Nej, det var väl tämligen sällsynt. Fult var det också med den svarta masken runt.

Kanske hade varit snyggare med en annan färgsättning på takkanten runt skyltskåpet. Nu blev ju allt väldigt vitt.