BeGe-bussen igen

Startat av Greger Larsson, 02 september 2012, 10:35:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Startar en ny tråd då jag blev lite "frånåkt" i min förra.
Bussen det handlar om är alltså en Sc-V B15 från 1948 med chassinummer 87439 och BeGe karosseri med nr 460.
Den registrerades första gången 1948-12-16 på Gösta Andersson, Nybro, med reg nr H227. Bussen var då besiktigad för 33 passagerare. Redan efter två veckor, dvs 1948-12-30 överfördes bussen på Bil AB Speed i Stockholm och avställdes. Vad som låg bakom den korta tiden i H-län är okänt, kanske var bussen bara på prov hos Andersson? 1949-07-12 registrerades den som BD1315, dock saknas kort 1 för bussen i BD-läns arkivhandlingar. 1949-09-19 registrerades bussen i alla fall på Lennart Roos i Forshed, Avafors, och den var då ombesiktigad för 26 passagerare(enligt uppgift ska det ha skett pga begränsat axeltryck på vägen den skulle trafikera). Forshed ligger ca 4 mil norr om Råneå och där har familjen Roos under många år bedrivit åkeri och diversehandel. På bilden nedan är bussen på väg mot Långsel som ligger ytterligare en mil norrut(och ingen annanstans..). Bussen avregistrerades 1960 och blev då ombyggd till övernattningsstuga med sovplatser i bakre delen. Sedan ett antal år är den parkerad i Alvik utanför Luleå.










"Bussen bredvíd" kommer alltså från Bodens Omnibus. Det är en Sc-V B63 från 1953, fd BD350:


Mats Karlsson

Men inte blev Du väl frånåkt av en gammal slö Scania-Vabis B15??!!

Åkarns Kalle

Jag ber om ursäkt jag drog iväg tråden åt fel håll, det var inte min mening

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Mats Karlsson

Jag är nog också skyldig...

Greger Larsson


Citat från: Åkarns Kalle skrivet 02 september 2012, 18:14:17 PM
Jag ber om ursäkt jag drog iväg tråden åt fel håll, det var inte min mening
/Kalle
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 september 2012, 18:15:26 PM
Jag är nog också skyldig...

Ingen fara med det(det här är ett internetforum, då ska det vara lite utsvävningar ;)).
Det kändes dock bättre att få servera alla kända fakta på en gång.
/GL