Linje 345 invaderar Uppland

Startat av Stefan Isaksson, 31 augusti 2012, 12:36:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Isaksson

Ett stort antal UL-bussar (säkert Nobina, möjligen även någon mer operatör) har varit skyltade linje 345 nu på morgonen.

Intressant nog är felskyltningen inte konsekvent: framåt och åt höger skyltas 345 och - såvitt jag kan bedöma - korrekt destination.
Bakåt skyltas korrekt linjenummer.

Det är uppenbarligen ett datorfel, och jag är inte så lite nyfiken på vad det kan vara frågan om rent tekniskt.
Har operatören måhända uppgraderat datorprogrammet under natten?  ;D

SI

Ersa

Numera nästan "klassiska" fel på centralstyrda skyltsystem som då och då drabbat t.ex Umeå (redan för över 10 år sedan) och SL-trafiken efter 2005. Oftast i samband med uppdateringar och tidtabellsbyten. I framtiden lär detta drabba ännu fler län.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2012, 13:35:03 PM
Numera nästan "klassiska" fel på centralstyrda skyltsystem som då och då drabbat t.ex Umeå (redan för över 10 år sedan) och SL-trafiken efter 2005. Oftast i samband med uppdateringar och tidtabellsbyten. I framtiden lär detta drabba ännu fler län.

Har också hänt här i Borås emellanåt. Framförallt i samband med tidtabellsskiften. Ibland har det skyltats ett internt fyrsiffrigt linjenummer istället för det riktiga en- eller tvåsiffriga och vid något tillfälle har alla stadsbussar plötsligt skyltats "Ej i trafik".  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Är väl sånt som går in under kategorin "teknisk utveckling"   ;D ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Går det inte att skylta dessa manuellt vid sådana här tillfällen?

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 01 september 2012, 07:57:42 AM

Nej. Därav ordet "centralstyrd" som jag valde att använda. Om det blir fel i uppdateringen så slås den manuella möjligheten att skylta om oftast ut helt.

Carl Eric

Jämför med övergången till hösttidtabell i Stockholm 2011. Då hade SL glömt att bifoga de yttre destinationerna, vilket ledde till att allt var "Ej i trafik" eller "Klar för trafik". Den gången gick det dock att skylta manuellt på vissa bussar, varför vet jag ej...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

KG

Citat från: lil-sis skrivet 01 september 2012, 07:57:42 AM

Det gick att skylta manuellt men resultatet blev det samma... 345 Uppsala t.ex.