Storsatsning på nya bussar

Startat av tågluffaren, 31 augusti 2012, 10:27:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Walter

Den nya linje 5 skall enligt uppgift i medai gå Rosengård-Västra hamnen, vilket ju innebär att trafik flyttas mellan Veolia och Nobina då Veolia idag har linjerna (2 och 8) som går till Västra Hamnen. Även linje 5 som idag har sin andra ändhållplats i Hyllie får ju nya linjedragningar. Kanke hel omläggning av flera linjer eller att linje 2 eller 8 går Hyllie-Centrum-Lindängen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Har det stått någon annanstans än de påståenden som görs i denna artikel? Känns konstigt att man inte tydligare aviserat linjeförändringar pga detta?

En konstig sak i artikeln är att Superbussarna ska gå mellan Stenkällan och Centralen, ingenting om Västra Hamnen (eller Kroksbäck för den delen). Men samtidigt påstås att hållplatser ska byggas om även där? Känns som antingen faktafel eller ihopblandning av två pågående upprustningar...?

Omnilasse

Citat från: Peter L skrivet 31 augusti 2012, 15:19:52 PM
Har det stått någon annanstans än de påståenden som görs i denna artikel? Känns konstigt att man inte tydligare aviserat linjeförändringar pga detta?

En konstig sak i artikeln är att Superbussarna ska gå mellan Stenkällan och Centralen, ingenting om Västra Hamnen (eller Kroksbäck för den delen). Men samtidigt påstås att hållplatser ska byggas om även där? Känns som antingen faktafel eller ihopblandning av två pågående upprustningar...?

Det är väl aldrig helt korrekt i tidningsartiklar. Men att man tänkt att förändra linjesträckningar etc. är ju känt sedan tidigare. Dock har man väl varit något otydliga utåt om detta. Men länkade presentation ger en bild över hur man tänkt det hela i alla fall (några saker har dock ändrats - tror man avstod från att ta bort avlösningar på grund av att det skulle bli för dyrt).

http://skane.se/Upload/Webbplatser/Skaneportalen-extern/PolitikPaverkan/Sammantraden/Kollektivtrafikn%C3%A4mnden/Dagordning/2011-09-26/arende_8_bilaga_2_Superbuss_i_Malmo_1106.pdf

Peter L

Tack för länken!

Intressant satsning, kul att man provar detta steg. Bra gjort av Skånetrafiken & Malmö (samt givetvis Nobina som utförare och deltagare)!

Gillar den intressanta formuleringen "Snyggt designade bussar". Just "snygg design" är ett något som är svårt att både kravställa och mäta, beror helt och hållet på tycke och smak. Det framgår ju inte minst i detta forums... ;-) Personligen tror jag inte att standardpassageraren bryr sig just om det, men det kvittar ju, ser fint ut i en säljande presentation.

Lite skoj också att hållplatsskylten från konserthuset är en riktigt gammal variant, från tiden innan linje 5. Utgår från att det stått 11 på skylten då C och D var varianter på denna. Linje 5 har liksom aldrig gått till Högatorp... :-D

Ska man gissa att Veolia får nya linje 35 som kompensation för att man tappar en del av linje 8. Linje 7 kör ju Nobina sedan tidigare.

Finns det omsättning för de 22 ledvagnar som blir övertaliga? Fler omlopp på linje 7 samt några till Veolia för linje 35?


Walter

För linje 8 är den i detta förslag nya sträckningen densamma som den hade innan den förlängdes till Västra Hamnen för 2(?) år sedan.
Ja Veolia måste ju kompenseras för dden del av linje 8 man tappar, men att sträckan Centralen-Västra hamnen skulle motsvara en hel linje är ju tveksamt.

Linje 7 körs ju idag med 12m vagnar av Nobina, det lär knappast räcka till med den nya dragningen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!