En Mercedes vid Odeplan... [BILD]

Startat av tågluffaren, 31 augusti 2012, 09:15:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

... är ingen ovanlig syn sedan Arriva tog över Råsta  :)

Arriva 7930, Odenplan, 2012-08-30

Andreas91

Nej, dom poppar upp titt som tätt. Något annat som också förekommer på linjen är ju en del OmniLink-boggier. :) Jag får en liten känsla av att det, på något sätt, har gått tillbaka lite till hur det var på nämnda linje innan Omni/B9S fullständigt invaderade Sthlm. Jag har fortfarande svaga minnen av CN113ALB-bussar o Säffle 2000-leder i korsningen Sveav./odeng. (det var tider det! :D)

Jag är uppriktigt glad för att den här Omni-led/B9S-dominansen på ex. 515 numera är som bortblåst och att det åter råder lite trevlig variation. Ledvagnar i olika former och dörrställningar har nog förekommit under lång tid (dock kanske inte i form av just Citaro-vagnar! ;)), men jag kan dock inte påminna mig om att 515, innan Arrivas tid, någonsin har trafikerats med boggi-bussar.

Andreas91

Nico

Citat från: Andreas91 skrivet 31 augusti 2012, 10:11:34 AM....men jag kan dock inte påminna mig om att 515, innan Arrivas tid, någonsin har trafikerats med boggi-bussar.

Frågan är väl egentligen om det ska gå boggivagnar på 515 (och 507) eller om det är en miss i utsättningen? Högersvängen från Sveavägen in på Odengatan är som sagt väldigt tajt och svepet bak är större än på ledvagnar vilket gör att det är stor risk för skador. I Sundbyberg är inte heller högersvängarna från Sturegatan in på Esplanaden eller Fredsgatan in Tulegatan sannolikt helt optimala för boggi.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att just trånga passager och skador var orsaken till att Keolis renodlade omloppen som Söderhallens boggivagnar rullar på och även då att man begränsade dessa till att rulla på vissa specifika linjer, primärt då 69 och 76 och till viss del 59.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ivo

Stämmer Nico boggie omloppen körs rena för att förarna på Söder ej skall glömma att de just kör boggie just den dagen  :).

Robert Brink

CitatStämmer Nico boggie omloppen körs rena för att förarna på Söder ej skall glömma att de just kör boggie just den dagen  .

Ja att kliva över från en H18(Scania Maxci) till en Boggie kunde nog ställa till det! En H18 kan man i stort sett svänga max med minimalt överhäng...

//R

Cero

Citat från: Robert Brink skrivet 31 augusti 2012, 15:59:52 PM
Ja att kliva över från en H18(Scania Maxci) till en Boggie kunde nog ställa till det! En H18 kan man i stort sett svänga max med minimalt överhäng...

//R

De tidigare Scaniavagnarna med bakmotor ända från Metropolen till och med 113-serien förefaller ha haft längre överhäng fram och relativt kort bak, eller åtminstone inte längre bak än fram. Jag (som inte kör buss) inbillar mig att det är lättare att göra snäva och välkontrollerade svängar i trånga utrymmen med en sådan vagn än bussar med kortare överhäng fram än bak. Det man inte ser är ju som bekant svårare att hålla reda på, även i en vanlig personbil.

Att en boggie får lite överhäng bak kan man ju förstå och även en tvåaxlad, som med dagens standard måste rymma både motor samt möjligheten till dubbel dörr längst bak, men det känns ju inte optimalt i stadstrafik. Här är ju faktiskt London fortfarande framstående med relativt sett kortare bussar med mindre överhäng bak, bra svängradie och bra acceleration. Detta oavsett vem som tillverkat den. Det är kanske dags att utveckla separata stads- och linjebussar...nej just det, så var det ju förr i tiden och det kan ju inte ha varit bättre förr.  8)