Nån som kör i Göteborg

Startat av en_dalmas, 30 augusti 2012, 13:40:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

Funderar på att flytta till Göteborg och köra buss där, men undrar lite om hur det är att köra i Göteborg
Nu är ju visserliggen Göteborg ganska stort med sina förorter m.m. Men som sagt, hur är det att köra buss där, finns det några jobbiga linjer, värstinglinjer, jobbigare områden än andra, hur brukar trafiken vara m.m.

Ronald M. Jannesson

ett tips bara...du kan ju lugna dig lite...typ några år tills alla planerade om- och utbyggnader av diverse järnvägar, spårvägar, bussfiler och broförbindelser är genomförda för har det inte varit kaos i trafiken tidigare i denna stad, och DET HAR DET JU, så kommer det iaf. bli fyrfaldigt minst värre de närmaste 10-15 åren!!! ;) I övrigt så är det hål och ojämnheter i färdvägar, dåligt underhållna farthinder, för små cirkulationsplatser och hållplatser med för höga kanter för låggolvarna som skadas i kaross alt. asfalten har sjunkit ihop så bussens kaross slår i. Sen är det ju typ "spetsvändning" vid ändhållplats på linje 17 t.ex. för att man har dragit in ett bussomlopp i besparingssyfte från Västtrafik, har jag hört. Så det är bara att köra hela tiden "å försöka va´en go´gôbbe"!!!???Något mer du undrar över i denna förträffliga stad och dess kollektivtrafik??Nädu, hade jag varit du hade jag nog försökt i någon annan stad, typ Säffle; där kan man ju alltid få sig en kopp kaffe emellanåt har jag hört...Här får du banne mig planera dina eventuella naturliga behov ska jag säga... :) >:(

Kronobergarn

Citat från: en_dalmas skrivet 30 augusti 2012, 13:40:47 PM
Funderar på att flytta till Göteborg och köra buss där, men undrar lite om hur det är att köra i Göteborg
Nu är ju visserliggen Göteborg ganska stort med sina förorter m.m. Men som sagt, hur är det att köra buss där, finns det några jobbiga linjer, värstinglinjer, jobbigare områden än andra, hur brukar trafiken vara m.m.

Välkommen hit om nu flytta ned hit.

Som Ronald skriver så kommer det att vara lite bökigt under några år när en del projekt drar igång... men det ska nog inte avskräcka någon som vill utmana sig själv (som jag gjorde 2005) och vidga sina vyer. Göteborg är en ganska okej stad att köra i, ingen vissering, man ser mycket olika miljöer från hästar och kor till innerstadens gränder. dom flesta linjer är genomgående i city dvs att från ena änden till av stor gbg till andra änden, sen finns det linjer som inte alls angör dom centrala delarna. Värstinglinjer... hmmm beror väll på tid, dag, väder etc etc... och själva områden... finns en del ortsnamn som man läst om i media, men det kan vara lite stökigt i Backa några dagar, nästa gång är det lite stökigt i Lindome, sen i Mölnlycke.
Köer och förseningar är något man får leva med.

Nupski

Ett tips om du vill köra något i Göteborg kan jag bara nämna ett ord SPÅRVAGN, har kört buss i stan och det är ungefär som att ta sig fram i någon obskyr öststat  ;D, stort medhåll till herr Janesson.

en_dalmas

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 30 augusti 2012, 17:28:37 PM
ett tips bara...du kan ju lugna dig lite...typ några år tills alla planerade om- och utbyggnader av diverse järnvägar, spårvägar, bussfiler och broförbindelser är genomförda för har det inte varit kaos i trafiken tidigare i denna stad, och DET HAR DET JU, så kommer det iaf. bli fyrfaldigt minst värre de närmaste 10-15 åren!!! ;) I övrigt så är det hål och ojämnheter i färdvägar, dåligt underhållna farthinder, för små cirkulationsplatser och hållplatser med för höga kanter för låggolvarna som skadas i kaross alt. asfalten har sjunkit ihop så bussens kaross slår i. Sen är det ju typ "spetsvändning" vid ändhållplats på linje 17 t.ex. för att man har dragit in ett bussomlopp i besparingssyfte från Västtrafik, har jag hört. Så det är bara att köra hela tiden "å försöka va´en go´gôbbe"!!!???Något mer du undrar över i denna förträffliga stad och dess kollektivtrafik??Nädu, hade jag varit du hade jag nog försökt i någon annan stad, typ Säffle; där kan man ju alltid få sig en kopp kaffe emellanåt har jag hört...Här får du banne mig planera dina eventuella naturliga behov ska jag säga... :) >:(

fast vägarbeten finns det väl mer eller mindre hela tiden nånstans i Götet, Götet är väl aldrig vägarbetsfritt? :) :(

dåligt vägunderhåll har man erfarenhet härifrån med så det blir nog ingen större skillnad

hur är det med antalet resenärer då, är det mycket från morgon till kväll eller blir det lite lugnare under dan?

om man nu inte vill köra så mycket stadstrafik från den ena sidan av stan till andra sidan utan lite mer åt landstrafik-hållet, vilket bolag ska man söka sig till då eller kör alla lite av både och?

Johan B

Vill du köra långa expresslinjer från stan och ut finns Leja Touring och Strömstad Tanum buss som kör till Lysekil och Strömstad. Trevliga linjer om man uppskattar lands- och motorväg samt trevliga kunder. Nettbuss, Sandarna Transporter och Nobina kör genomgående expresstrafik. Blir både stadskörning och motorväg. Mellanting är Keolis som kör i kranskommunerna Mölndal och Partille om man vill köra förort och stad men lite motorväg.