Arriva-Råstas Mercedes Citaroledvagn

Startat av igel, 28 augusti 2012, 21:22:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Nu har jag åkt några gånger med dessa, och har lagt märke till. Att när framdörren öppnas och resenärer som vill av står och trycker på dörröppningsknapparna händer inget, utan först när bussen har börjat åka och efter några arga rop typ "jag ska av här!!" stannar bussen lamporna på dörröppningsknaparna tänds.
   Eftersom det inte har hänt en gång med en enskild förare utom flera gånger undrar jag:
   -är det någon nattauto funktion på hela tiden?
   -eller går det inte att få bakdörrarna att aktiveras av att framdörren är öppen?


virtual1

Citat från: Håkan_E skrivet 28 augusti 2012, 22:15:56 PM
Alternativ nr 2

Men herregud vad puckat, varför har man gjort så? Så det är omöjligt för folk att gå av samtidigt som folk går på? Måste ju tappa massa körtid på det isf.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2012, 22:20:54 PM
Men herregud vad puckat, varför har man gjort så? Så det är omöjligt för folk att gå av samtidigt som folk går på? Måste ju tappa massa körtid på det isf.

Du missförstod :-)

Dörrarna aktiveras inte av att framdörren öppnas, typ med inkopplad nattautomatik a´la SL Buss.
Bakdörrarna måste frigöras med ett knapptryck

igel

varför har man valt en sådan lösning, och i så fall varför har man inte valt den på övriga bussar (scania, volvo) där det borde vara ohygligt enkelt att åstadkomma genom att låsa nattauto funktionen?

(jag frågar för att jag själv har svårt att förstå finessen med den).

Jonas Strömblad

Bussarna är gamla bussar som rullat i Holland och med deras specifikation.
Det enda som är nytt är färgen på utsidan.

Fast några dörröppningsknappar har inte jag sett på de bussarna.
Däremot, första dagen Arriva körde, ställde sig föraren och skrek att vi skulle gå närmare dörren. Det hjälpte inte, men min son (5 år) undrade varför föraren var så arg på oss...
-Pappa, blir du så där arg när du kör buss? frågade han
Jag fick lugna sonen med att föraren inte var arg på oss, utan att han började bli stressad över att han inte visste hur han skulle göra för att bussen var lite annorlunda mot de han brukade köra.
Jaja, nu vet han i alla fall vad en Mercedes är  ;)
/J

KG

Kan inte förare i SL land trycka på knappen?

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 augusti 2012, 22:56:38 PM
Bussarna är gamla bussar som rullat i Holland och med deras specifikation.
Det enda som är nytt är färgen på utsidan.


Nja, de har också fått vissa saker Sverigeanpassade. T.ex. dubbelglasfönster och radiatorer.

Dörrmanövreringen är, som du säger, inte byggd enligt svensk standard och därför är den som den är. Att förarna inte "klarar" av att trycka på två knappar (som någon annan skrev) kan nog bäst förklaras med att förarna ännu inte är vana vid busstypen.

Hur är det förresten på MAN som Keolis kör, samma lösning? På de MAN jag körde i Björknäs gick inte bakdörrarna upp om man öppnade framdörren, men det kan ju hänga ihop med att att man aldrig fick ordning på dörrautomatiken alls..

buskörare

Citat från: KG skrivet 29 augusti 2012, 01:12:43 AM
Kan inte förare i SL land trycka på knappen?

Är man van vid att bakdörrarna går att öppna automatiskt när framdörren öppnas för att lasta på. Om 99% av bussarna beter sig på ett sätt, är det svårt att komma ihåg den sista procenten som beter sig på ett annat sätt.
Svårt för dig att förstå troligen (fördomar är ju svåra att få ur) men det har inget med SL-förare att göra.

KG

Citat från: buskörare skrivet 29 augusti 2012, 14:38:59 PM
Är man van vid att bakdörrarna går att öppna automatiskt när framdörren öppnas för att lasta på. Om 99% av bussarna beter sig på ett sätt, är det svårt att komma ihåg den sista procenten som beter sig på ett annat sätt.
Svårt för dig att förstå troligen (fördomar är ju svåra att få ur) men det har inget med SL-förare att göra.

Jag har bara svårt att lita på automatiska funktioner. Som t.ex. dörrbroms och dörrar...

MartinMartin

Citat från: Karsten skrivet 29 augusti 2012, 06:42:14 AM
Hur är det förresten på MAN som Keolis kör, samma lösning? På de MAN jag körde i Björknäs gick inte bakdörrarna upp om man öppnade framdörren, men det kan ju hänga ihop med att att man aldrig fick ordning på dörrautomatiken alls..

Våra MAN i city aktiverar bakdörrarna om jag öppnar framdörren.

igel

åkte med 7930 och såg inga element (radiatorer) längs väggarna, inte heller några fläktvärmare vid dörrarna. hur fungerar uppvärmningen när det blir lite kallare än +16 grader ute?

homer

Citat från: Karsten skrivet 29 augusti 2012, 06:42:14 AM
Nja, de har också fått vissa saker Sverigeanpassade. T.ex. dubbelglasfönster och radiatorer.

Dörrmanövreringen är, som du säger, inte byggd enligt svensk standard och därför är den som den är. Att förarna inte "klarar" av att trycka på två knappar (som någon annan skrev) kan nog bäst förklaras med att förarna ännu inte är vana vid busstypen.

Hur är det förresten på MAN som Keolis kör, samma lösning? På de MAN jag körde i Björknäs gick inte bakdörrarna upp om man öppnade framdörren, men det kan ju hänga ihop med att att man aldrig fick ordning på dörrautomatiken alls..

MAN kortvagnarna som fanns i björknäs hade vanlig dörrautomatik från början, men den fungerade så dåligt att man kopplade bort den och var tvungen att köra manuellt, dvs samma sak som om nattauto alltid var aktiverad

yngrot

MAN har ju från början tysk standard med dörrfunktioner och de verkar inte riktigt förstå på fabriken hur vi vill ha det i Sverige . Var ner på fabriken innan Borås fick sina MAN och det fick ändra många ggr och ändå inte fick vi det som vi ville   ex  om en resenär längst bak i bussen tryckt på stannar så öppnades enbart dörren längst bak mittdörren gick inte att öppna
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina