Särling i Härnösand

Startat av Peter Öden, 26 augusti 2012, 09:29:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden visar buss 20 Scania BF 111 Säffle från 1975. Bilden tagen september 1977.

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

Godsbussen till Viksjö.

(Ultrå-Brunnegården- Viksjö) bör det stå på skylten.

Sedermera var det Swebus 3487 som gick på denna tur.

Greger Larsson

Mycket trevlig bild(även om det verkar ha varit ruskväder). Konstigt att det inte kommit fler kommentarer..

Björn Forslund

Det var en fin bild med neonen som avspeglar sig på den regnblanka gatan.
Hur mycket byggde Säffle på Scania vid den här tiden?

Lasse hsand

Äntligen!!! Vad kul med en bild från min stad. Tagen på storgatan strax innan bion och bad huset tv bakom bussen revs. Bilden tagen samma år som farsan slutade på Härnösandsomnibussar. Gärna fler sådana bilder!! Mvh Lars Härnösand

Mats Karlsson

Att det plötsligt blev så få Säffle-karosserade Scania att denna buss är en särling berodde väl på att Scania gick över till bakmotorchassier för självbärande karosser. Här hängde väl inte Säffle Karosseri med i svängarna. Dock karosserades en BR111M till Linjebuss, men jag minns inte just nu hur man lyckades förstärka karossen så att den orkade bära upp bussen.

Lasse hsand

Citat från: Håkan_E skrivet 26 augusti 2012, 09:58:55 AM
Godsbussen till Viksjö.

(Ultrå-Brunnegården- Viksjö) bör det stå på skylten.

Sedermera var det Swebus 3487 som gick på denna tur.
Visst fanns det ett garage i viksjö också där nummer 11 sedemera 511 övernattade. Chaufförer från orten?

Erling Norberg

Minns inte Viksjögaraget, men fotot är fint! Skönt när man kunde köra på Storgatan och andra gator. Numera är det mesta avstängt i centrum.
Körde fram till 1973 och då var det andra SäffleScania, Y308 och Y508 BF7654 årsmodell 1966. Men den blekblåa "Härnösandsblå" färgen ger nostalgirysningar.

Lasse hsand

Har hört om det där Viksjö garaget i många år. Tydligen skulle farsan ha varit där och bytt växellåda när jag skulle komma till världen . :) :)