Ny knutpunkt i Trelleborg

Startat av David M, 25 augusti 2012, 15:20:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Precis som i Helsingborg tänker sig nu politikerna i Trelleborg bygga en egen knutpunkt som ska samla all trafik för bussar och passagerare till färjorna fr.o.m. 2015. Planen är att den nuv. busstationen, Trelleborgs Övre, ska stängas:

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article1675811/Planer-pa-ny-station-ar-klara.html

Spontant tycker jag att idén om en knutpunkt är alldeles utmärkt. Däremot vore det väldigt synd om man lade ned Trelleborgs Övre eftersom det ligger centralt i förhållande till alla stora målpunkter inne i själva staden såsom sjukhuset, Söderslättsgymnasiet, Stortorget m.m. Knutpunkten vid hamnen kommer att ligga avsides i förhållande till de stora målpunkterna inne i själva staden.

I mitt tycke borde man behålla Trelleborgs Övre, ev. med annan utformning, och låta bussarna gå vidare till knutpunkten vid hamnen genom att låta Östra Vallgatan och Kontinentgatan bli en renodlad bussgata. Alternativa vägar för biltrafiken finns det gott om i den delen av Trelleborg. Man skulle även kunna följa upp detta genom att låta Vellinge- och de Malmöbussar som blir kvar gå västerut till E6 vid Maglarpsrondellen över Hedvägen som snart är färdigbyggd till Maglarpsrondellen. Ståstorpsgatan skulle då kunna öppnas upp för busstrafik och man kan signalprioritera för busstrafiken i korsningarna med Hedvägen och Bryggaregatan. På så vis åstadkomms en relativt rak väg genom Trelleborg som täcker upp de mesta målpunkterna i staden och hamnen och kan även bli en snabb väg för bussarna, det finns gott om plats att lägga bussfiler längs med Hedvägen exempelvis.

Bussmicke

Trist...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Men den nuvarande busstationen är ju ändå nästan intill hamnen, hur kan det vara lönt att flytta den en så liten bit? Det tar ju inte mer än 3 minuter att gå, om jag minns rätt.

David M

Citat från: Cyklisten skrivet 29 augusti 2012, 19:12:03 PM
Men den nuvarande busstationen är ju ändå nästan intill hamnen, hur kan det vara lönt att flytta den en så liten bit? Det tar ju inte mer än 3 minuter att gå, om jag minns rätt.

Nästan och nästan  :-\ det är ca en halv kilometer från TBG Övre till färjeterminalen och man ser inte terminalen förräns man passerat Algatan söderut och då är man nästan framme.
"What you see is what you get", som det heter på engelska.
För de som inte ska till Trelleborg annat än för färjornas skull så vill man gå av så att man kan se och vara vid färjeterminalen. Nuvarande färjeterminal lider av den bristen att de som ska åka regionalbuss till och från inte har några möjligheter eftersom alla bussarna går till TBG Övre. Ej att förglömma är färjorna och hamnen en stor arbetsplats i staden och kommer att bli det än mer framgent så det kommer att finnas ett intresse av att ha bra kollektivtrafik intill. Som det är nu går inte ens stadsbussarna förbi färjeterminalen (visserligen är det få stadsbussresenärer som ska med båtarna, men med tanke på alla som arbetar där). Tänk lite på hur Knutpunkten i Helsingborg fungerar, liksom i Helsingborg ligger stadens köpmannagata (Algatan) på andra sidan av en bred och tungt trafikerad gata (Hamngatan). Det finns definitivt ett ganska stort intresse av att kunna ta (regional)buss till färjeläget och gå på båten som passagerare istf. köra bil eller åka i chartrad buss.

Visst är det redan idag skyltat från Trelleborg Övre till färjorna men hur kul är det att släpa på packning m.m. i ösregn en halv kilometer genom en stad man inte känner till?  ??? Och då har jag bara nämnt vägen till terminalen, sen måste man som passagerare gå något hundratal meter till innan man kommer ombord färjan (visserligen inom terminalområde, men även den sträckan påverkar ju upplevelsen och ansträngningarna)

Min farhåga är att man kommer "att lyckas med operationen genom att patienten dör", eftersom Trelleborg Övre fortfarande är den bästa placeringen för de som faktiskt har ärenden inne i själva staden (Söderslättsgymnasiet och andra skolor, Stortorget, Algatan som är stadens köpmannagata, många centralt boende runtom busstationen). Även om en bussterminal vid färjeläget kan täcka en del av behovet kommer avståndet att bli myycket långt till de målpunkter som de flesta stadsbor och invånare runtom har.

Min idé jämfört med tidigare i tråden på hur man ska lösa bussträckningen genom stan för bussar mot Lund (viker av på Bryggaregatan norrut) och mot
Vellinge och Malmö (fortsätter på Hedvägen som ansluter till E6:an i Maglarp utanför stan) har jag tecknat ned i skiss:

Karta från hitta.se

* Rektangeln längst ned = Blivande knutpunkten för färjor, bussar och tåg. Järnvägsstationen är byggnaden till höger om rektangeln.

* Ovalen i mitten = Nuv. Trelleborg Övre, ursprungligen gammal järnvägsstation och således ganska generösa ytor för busstrafiken.

* Hjärtat ovan i bilden är självfallet lasarettet. Hedvägen som stryker med bildens överkant fortsätter västerut mot E6:an som nämndes tidigare. Längs med vägen västerut finns många bostads- och industriområden. En tanke jag har om lasarettet är att göra den till ändhållplats för regionbusstrafiken österifrån (Ystad). På så vis kommer man täcka in de viktigaste målpunkterna (hamnen - stadskärnan - lasarettet) och gräsmattorna vid Hedvägen som nu är närmast impedimentområde kan tas i anspråk för busstrafiken. En mindre "bussterminal" om man så vill.

* Sträckningen i rött = mitt förslag på blivande prioriterad bussgata. Hur man sedan reglerar detta, kan tänka mig en kombination av ren bussgata med varu-boendetransporter på vissa sträckor. Mellan TBG Övre och lasarettet löser man in fastigheterna (kommunen tänker jag mig betalar med bistånd från regionen och ev. statsbidrag, då det är staden Trelleborg som har intresse av stadsutveckling här. Det nuv. industriområdet är inte bara anskrämligt som säkert ändå kommer att exploateras för bostäder förr eller senare p.g.a. dess läge utan ochså ett hinder för de som ska från Stortorget och TBG Övre till lasarettet utan att ta onödigt krokiga omvägar eftersom Gasverkstomten är så stor). "Bussgenombrottet" ansluter till Rusthållaregatan söder om lasarettet som blir bussgata enligt samma princip som tidigare i staden.

Hedvägen väster om lasarettet kan jag tänka mig att man bygger bussfiler på vissa ställen (det är en modern gata med gott om sidoutrymmen man kan ta i anspråk) för trafiken norr/väster om stan.

På det här viset tänker jag mig att man tar ett helhetsgrepp om Trelleborgs busstrafik igenom stan genom att hamnen, järnvägsstationen, stadskärnan och lasarettet täcks in, vilket alltså kommer tillfredsställa majoriteten av resenärerna till och från Trelleborg. På köpet får kommunen ett nytt stadsbyggnadsområde genom att industriområdet norr om TBG Övre mellan Ryttaregatan och Skyttsgatan löses in, rivs och ger plats för en bussgata vilken även kommer att komma fotgängare och cyklister till godo. Det ger även utrymme för stadsutbyggnad på en stor del av yta som används av nuvarande busstationen TBG Övre genom att busshållplatsen blir ett genomfartsstopp och inte en ändpunkt- Ändpunkterna för trafiken förflyttas istället till knutpunkten i hamnen (för trafiken från norr och väster) till lasarettet (för trafiken ifrån öster) som är betydligt mer lämpade platser för storskaliga bussterminaler.

Så, nu väntar jag mig bara att någon från Yimby ska dyka in här för en kommentar!  8)

Staffan Sävenfjord

Det är ju också på tal att börja köra pågatågstrafik till Trelleborg och stationen för denna kommer då sannolikt hamna inom det område där den nya busstationen hamnar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Thurfjell

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 09:34:08 AM
Det är ju också på tal att börja köra pågatågstrafik till Trelleborg och stationen för denna kommer då sannolikt hamna inom det område där den nya busstationen hamnar.

Ja det är ju just därför som nya terminalen byggs   :)

Tågen kommer att dras in i den befintliga banhallen med två spår och en mittplattform. Detta är såvitt jag vet den enda kvarvarande banhallen i Sverige  förutom Malmö . Därför är det såklart trevligt att kommunen väljer att använda den.

I samband med tågens trafikstart så läggs också stadsbussnätet i Trelleborg om rätt så ordentligt (detaljerna är inte klara än) , förutom bussar så planeras också för ett stort antal cykelparkeringsplatser vid stationen.

David M

Detaljplan för området finns ute på kommunens hemsida nu:
http://www.trelleborg.se/TrelleborgUpload/Stb/pdf/Planer/DP_177_samradshandlingar.pdf

Där finns skisser på hur man tänkt sig gestalta knutpunktsområdet.