Också en augustiomläggning

Startat av Hasse L, 23 augusti 2012, 19:29:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Apropå denna veckas byte av operatör utifrån garagen i Lunda och Råsta blir det några regniga bilder från omläggningen för 19 år sedan då Swebus AB tog över i bl.a. Tappströmsgaraget.

Swebus 1389 - Volvo B10MA / Säffle - 1991.

177 och 178 motsvarade dagens 177 och 176, men utgick från Djursholms Ösby jvstn mot Knalleborg resp. Svartsjölandet. Tursättningen hade väl delats mellan Tappström och Råsta sedan tillkomsten något år tidigare?

Swebus 1349 - Scania CN113ALB - 1992.

SL Buss AB H22 6446 - Volvo B10MA / Säffle - 1984.
175:an inrättades denna dag på sträckan Danderyds sjh - Vällingby; en föregångare till dagens 157. Kördes av Råstagaraget.

(Gissar att det här var sista tilllfället jag använde svart-vit film.)

Bussmicke

Trevligt, även den gången tog det låååång tid innan bussar omnumrerades.
Lidingö "orkade" aldrig klistra på bussarnas riktiga nummer. De enda Lidingöbussar som fick nya nummer påklistrat var de två CR112 som hamnade i Bromma

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 23 augusti 2012, 19:58:51 PM
Trevligt, även den gången tog det låååång tid innan bussar omnumrerades.
Lidingö "orkade" aldrig klistra på bussarnas riktiga nummer.

Jag trodde i min enfald att Swebus lät bussarna behålla sina nummer från där de kom ifrån! Är detta alltså fel?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 26 augusti 2012, 17:39:19 PM
Jag trodde i min enfald att Swebus lät bussarna behålla sina nummer från där de kom ifrån! Är detta alltså fel?

Ja, alla övertagna bussar utom Lidingös numrerades om i 1100-1800-serierna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Karsten skrivet 26 augusti 2012, 20:12:35 PM

Även Lidingö:s bussar numrerades om i samma serie men dessa nummer åsattes aldrig på bussarna, det var enda skillnaden mot andra depåer, detta hade också sin orsak.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 26 augusti 2012, 20:12:35 PM

Men jag menar inte övertagna f d SL-vagnar, utan Swebusvagnar från andra orter i Sverige som flyttades till SL-land. Dessa, vi kan ju ta 2112 som exempel, bytte väl aldrig nummer i den vevan?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 26 augusti 2012, 20:19:43 PM
Men jag menar inte övertagna f d SL-vagnar, utan Swebusvagnar från andra orter i Sverige som flyttades till SL-land. Dessa, vi kan ju ta 2112 som exempel, bytte väl aldrig nummer i den vevan?

Jaså du menar sååå? Då har du helt rätt, inflyttade Swebusvagnar bytte inte nummer vad jag vet.

Intressant exempel förresten. 8)