Från min skokartong, del 267: Wasatrafik Stockholm

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 oktober 2007, 18:43:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först en fd H80 som fick framleva sin ålders höst hos Wasatrafik i Trångsund och blev en uppskattad vagn på linje 810 till Jordbro tack vare sin stora kapacitet.


Och så en Ikarus. Denna var väl egentligen en turistbuss men nummerserien antyder att det är en linjevagn. Som syns på den undre bilden fick den nytt bakparti efter en olycka. Kan det ha varit hos Skandia i Markaryd som detta bakparti kom till? Det skedde i alla fall under den tid som Wasatrafik var delägare där.




Och så två Wiimor från Wasatrafik Värmdö. Det hände att en tidigare popidol (vi minns väl hans Hej Barberiba än i dag) körde dessa.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Trevliga  bilder! Överst  på  bild  torde  vara fd H80  6880. Även  fd  H80  6809, fanns  i  Wasatrafiks ägo.

/Peter


Tobbe


Och så två Wiimor från Wasatrafik Värmdö. Det hände att en tidigare popidol (vi minns väl hans Hej Barberiba än i dag) körde dessa.







Burken har jag åkt med när jag gick i skolan jag har nog också åkt i dom här bussarna jag vill minnas att jag tyckte dom var trevliga att åka med

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe skrivet 21 oktober 2007, 00:09:15 AM
Och så två Wiimor från Wasatrafik Värmdö. Det hände att en tidigare popidol (vi minns väl hans Hej Barberiba än i dag) körde dessa.







Burken har jag åkt med när jag gick i skolan jag har nog också åkt i dom här bussarna jag vill minnas att jag tyckte dom var trevliga att åka med

Wasatrafik hade fem sådana bussar, som väl kom i samband med köpet av Wermdö Buss. De var lika utvändigt även om de hade olika dörrfiguration 1-0-1 eller 1-1-0. De fanns också med frontmotor B57 och mittmotor B58. Att åka i en av dem med frontmotor var inte särskilt trevligt, i synnerhet inte på motorvägen.
Leif Burken Björklund var en uppskattad bussförare, även om jag inte tror att det var så många som kände igen honom. Han var tämligen bortglömd på 1980-talet, men fick en renässans som artist senare.
En gång minns jag när Burken började med körningen med att säga: - I dag åker ni farligt för det är snorhalt ute. Varvid någon resande replikerade: - Vilket är du bäst på? Köra buss eller spela dragspel? Burken blev tyst ett litet tag innan han kom på svaret: - Jag är lika dålig på bägge. Ett befriande skratt och ingen var rädd trots att det han sagt om halkan inte var överdrivet. Möjligen var det han sagt om att åka farligt överdrivet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Peter Rost skrivet 19 oktober 2007, 19:09:51 PM
Trevliga  bilder! Överst  på  bild  torde  vara fd H80  6880. Även  fd  H80  6809, fanns  i  Wasatrafiks ägo.

/Peter

Nu gick jag i barndom.. igen!!!  :D 6880 satt jag "fast på" en period. Det var min "delade" eftermiddag på 550/551, våren -86 om jag inte minns alldeles galet... En Kallhällstjänst i gruppen 4160 - 4164. Vi var fem förare som delade på dessa delade pass...  :) 6809 kom till Kaga alldeles (ett halvår??) innan den slopades.  ???
Det speciella med 6880, var att den inte hade den vita randen under fönstrena, utan den var helröd. Precis som 6884.
6886 tryckte man ner en ledvagnsmotor i... Det innebar att den gick som tusan på E18, när man tommade till Tenstaplan på morgonen.  :-[

Johan