Bergkvarabuss har kört in i viadukt i Norge

Startat av Lars, 20 augusti 2012, 22:49:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

En buss från Bergkvarabuss har kört in i en järnvägsviadukt i Galterud på väg 175 mellan Kongsvinger och Skarnes.
Det verkar som det gått bra med passagerarna som är Asiatiska turister, det går många sådana turer nu mellan Stockholm och Oslo.
Vad bussen gjorde på den sidan Glomma på väg mot Oslo funderar ja på man kör ju Rv 2 i normala fall, men missar man och svänga höger i en rondell i Kongsvinger så hamnar man på fv. 175. I Galterud måste man i så fall köra rakt fram på fv 294 och lämna väg 175 för att undvika viadukten. Här skedde det, länk till karta
Artikel om olyckan i Glomdalen
Direktlänk till bild på bussen som finns på förstasidan

Marc

En möjlig förklaring är GPSen...
När jag passerar Kongsvinger med inmatad destination på tex. en Garmin, så vill den väldigt gärna att jag väljer just den södra sidan av älven en bit.
Inser man då inte att man lämnar Rv.2 så hamnar man just på detta ställe!

Staffan Sävenfjord

Bergkvarabuss 201, en av de nya för i år. Skadorna verkar väl mest vara på AC-anläggningen men det är förstås illa nog. Enligt märkningen på bron, som är nästan oläslig, på bilden i Glomsdalen är den fria höjden 2,90 meter. Borde  ha blivit värre skador om det verkligen är så. 

För övrigt gillade jag ingressen till artikeln: "Den svenske buss-sjåføren hadde ikke tatt høyde for jernbaneundergangen på Galterud." Det norska uttrycket "tatt høyde för" (finns även på svenska "ta höjd för") betyder ungefär "tagit med i planeringen" men det blir vitsigt använt i detta sammanhang.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Danne B.

Skyltar man inte frihöjden mer än så där på platsen eller gömmer det sig skyltar nå´nstans som inte syns på bilderna?

//Danne

Susanne

Enligt Google Earth så finns en tydlig skylt på 3,1 m.

Fikman

Citat från: Marc skrivet 21 augusti 2012, 06:38:12 AM
En möjlig förklaring är GPSen...
När jag passerar Kongsvinger med inmatad destination på tex. en Garmin, så vill den väldigt gärna att jag väljer just den södra sidan av älven en bit.
Inser man då inte att man lämnar Rv.2 så hamnar man just på detta ställe!

Det beror väll lite om gps är inställd på närmsta väg eller snabbaste väg.

Lars

Citat från: Fikman skrivet 21 augusti 2012, 09:52:03 AM
Det beror väll lite om gps är inställd på närmsta väg eller snabbaste väg.
Det är inte säkert det är så i detta fallet då många GPS-er visar en annan väg ut ur Kongsvinger mot Oslo än rv2,
denna väg har tidigare skyltats för tung trafik men är nu avstängd för vägbygge men detta vet ju de flesta GPS-er inte om.
Jag var iväg och tog några bilder på platsen och illustrerar med en enkel karta.

Gult är den väg som ska köras mot Oslo
Blå är den väg som många GPS-er visar.
Svart är den bit som är avstängd
Grönt är den väg som ett högt fordon kan köra mot Oslo även om vägen är smal och krokig
Rött är den väg som en GPS visar när du passerat 1 på kartan för att fortsätta men här ligger viadukten vid den blå markeringen.

Första bilden är tagen vid 1 på kartan och visar rakt fram vidare mot Oslo

Före korsningen vid 2 finns första skylten om var höga fordon ska köra.

Framme i korsningen syns det väl hur höga fordon fortsätter rakt fram och dessutom finns en extraskylt efter korsningen

När man svängt höger syns höjdmärket och ett till längre fram

Nu är vi framme vid den låga och smala viadukten.

Jag kan nog tycka att det kanske skulle kompletteras med lite extra skyltning just vid viadukten men behövs verkligen detta arrangemang överallt där det är lågt.

Fikman

oki då är det snarae lite brist på rutin, är väll inte alla schaufförer som tänker på att följa lastbilsstråket. Det skulle kompleterats med var varning för låg viadukt om man svänger "höjre", lätt missa första om man är lite osäker på vägen om den sitter för nära inpå vägbytet, men skylt nummer 2 borde ju fått schauffören å reagera.

Susanne

Som chaufför så man väll skyldig att hålla koll på skyltar, speciellt om man kör större fordon. Jag ser det som rent klanteri i detta fall.

Blue

Det finns ju en anledning till att det är dubbel självrisk på höjdskador...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Lars-Håkan_E

Tyvärr är det lätt att hamna i tillbud till situationer under en del andra förutsättningar förutom dem i det refererade fallet.

Jag är ganska säker på att många kollegor har gjort detta och även jag.

Vid tillfälliga bussbyten, har du kört samma buss i åratal och en dag får du en annan buss som är en eller två dm högre.

Järnvägsbron söder om gamla Busstn i Gävle och Söderledsnedfarten i Stockholm t.ex.....

Det gäller bara att upptäcka missen i tid innan tillbudet blir en olycka.

Det är större risk på välbekanta vägar då det går på rutin än där man sällan eller aldrig brukar köra.