Byberg&Nordin Hägglund

Startat av saurer, 20 augusti 2012, 07:37:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter Öden

Hej !

Är det möjligen fd. Y 904 ??

Mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: saurer skrivet 20 augusti 2012, 07:37:53 AM
Något för Tomas Byberg att göra i ordning
http://www.blocket.se/gavleborg/Scania_buss_1966_41869499.htm?ca=6&w=3

Fd Y904. Jo, det vore nånting i veteranbussväg, det. Svårigheten är väl att få tillbaka den unika inredningen och tillbehören som bussen hade.
Det som var synd var kanske att den öht såldes(fanns kvar hos B&N till 1988 och då fortfarande i enastående skick). 

Tommy H

Enligt säljaren är bussen i körbart skick och allt fungerar. All belysning (strålkastare, bakljus, blinkers, backljus) fungerar. Bromsar och handbroms fungerar. Inga kända fuktskador invändigt. Det enda som behöver åtgärdas är rost på rambalkar bakom bakaxeln, men det ska tydligen vara lätt åtgärdat.

Har varit intresserad ganska länge att skaffa någon gammal veteranare och ha som husbuss, men det har aldrig blivit av... Någon som har koll på vilka krav som ställs för att regga som lastbil eller PB2? Har hört något om att det krävs ett lastrum från golv till tak (dock inget storlekskrav) för att få regga som lastbil, stämmer det?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Björn Forslund

Citat från: Tommy P skrivet 21 augusti 2012, 22:02:01 PM
Enligt säljaren är bussen i körbart skick och allt fungerar. All belysning (strålkastare, bakljus, blinkers, backljus) fungerar. Bromsar och handbroms fungerar. Inga kända fuktskador invändigt. Det enda som behöver åtgärdas är rost på rambalkar bakom bakaxeln, men det ska tydligen vara lätt åtgärdat.

Har varit intresserad ganska länge att skaffa någon gammal veteranare och ha som husbuss, men det har aldrig blivit av... Någon som har koll på vilka krav som ställs för att regga som lastbil eller PB2? Har hört något om att det krävs ett lastrum från golv till tak (dock inget storlekskrav) för att få regga som lastbil, stämmer det?

Jag har en LB-reggad husbil fd buss. Inget krav på lastutrymme vad jag vet, om inte reglerna ändrats. Det står bara "bostadsinredning" i pappren.  PB2 kräver däck som är godkända för den maxhastighet som råder i Sverige.

Y904

Citat från: Tommy P skrivet 21 augusti 2012, 22:02:01 PM
Enligt säljaren är bussen i körbart skick och allt fungerar. All belysning (strålkastare, bakljus, blinkers, backljus) fungerar. Bromsar och handbroms fungerar. Inga kända fuktskador invändigt. Det enda som behöver åtgärdas är rost på rambalkar bakom bakaxeln, men det ska tydligen vara lätt åtgärdat.

Har varit intresserad ganska länge att skaffa någon gammal veteranare och ha som husbuss, men det har aldrig blivit av... Någon som har koll på vilka krav som ställs för att regga som lastbil eller PB2? Har hört något om att det krävs ett lastrum från golv till tak (dock inget storlekskrav) för att få regga som lastbil, stämmer det?
Jag var och köpte bussen i fredags, säljaren sa att bakaxelklumpen var bytt till lägre utväxling för att den skulle gå i Norge mycket.
Motorn gick fint  en sidoruta saknades och vänster yttre framrutan var spräckt efter att backspegeln åkt in i den.
Bakdäcken var slut och riktiga batterier saknades
Vindrutetorkarmarna saknades och B&N-emblemet på högersida hade någon snott
Någon direkt provkörning blev det inte  "Säljaren hade väldigt bråttom" så det blev lite av att köpa grisen i säcken.
Väl ute på vägen så visade det sej att Toppfarten var 60km/t  för att inte varva sönder den.

Var i valet ock kvalet påväg att åka tillbaka med bussen, klockan var nu nästan 18.00.
Jag hade trots allt ca. 22mil framför mej
I Delsbo Träffade jag på en person som hämtat bussen från B&N när dom sålde den, då gick det att hålla 100km/t utan problem sa han.
Säljaren eller någon delägare hade kört sönder klumpen när den tjälat fast, sen hade dom stoppat i en klump från en lastbil sa han.
Ca. 5 timmar senare utan några större problem, förutom några regnskurar  kom jag hem med bussen.
8st orginalsäten finns kvar i bussen dom andra är nog slängda för länge sedan.
Planlösningen som tidigare ägare gjort är inte så dum, fast det mesta måste göras om då det är lite halvfabrikat med dålig passform.
Efter försiktig rengöring av plexitakfönstren som visade sej vara hela under all smuts och alger är jag ganska nöjd.
Någon som har bild bussen från förr och uppgifter om det finns någon mer likadan typ av buss kvar?
Läste Vad Ante skrivit Om B&N verkligen rolig läsning och intresant
Tack!

Björn Forslund

Ajaj....alltid provköra innan köp om det inte är någon bekant som säljer!
Hoppas du inte gav någon fantasisumma för bussen.

Åkarns Kalle

Kan det vara denna ?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=35180

Åt vilket håll hamnade bussen nu?

Lycka till....

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 10 september 2012, 20:03:21 PM
Kan det vara denna ?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=35180
---

Rätt chassinummer, men tillhört SJ har bussen inte gjort..
Angående de utrivna originalstolarna, finns dom inte kvar i Bjuråker/Friggesund, bussen har ju funnits där hela tiden?
Men nu var kanske inte ambitionen att återställa till originalutförande?

/GL

K R

Citat från: Y904 skrivet 09 september 2012, 21:59:37 PM
8st originalsäten finns kvar i bussen dom andra är nog slängda för länge sedan.

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2012, 21:48:07 PM
Angående de utrivna originalstolarna, finns dom inte kvar i Bjuråker/Friggesund, bussen har ju funnits där hela tiden?

Hej!

Enligt en bekant fanns det utrivna stolsramar till denna buss kvar på en skrot i Delsbo i a f för ett par tre år sedan.

mvh K R

Y904

Visst skulle man provkört ::), Men jag prutade ner bussen till 15000kr och det får man inte ett  ett växthus i den storleken för ;D
Det står även att bussen är tillverkad i Larvik vekar inte heller stämma då det står Hägglunds på en skyllt i grillen.
Bussen hamnade i Dalarna där den inte ska bli växthus, men möjligen så placeras en och annan pelagon i den på vårkanten :).
Tanken är att bussen ska användas till veteranmarknader, rallyn och semestrar.
Det ska inte sättas för några fönster eller så, vill helst ha den utseendemässigt så lik en gammal turistbuss som möjligt.
Ska kontakta B&N och höra vad dom tycker.
Har även funderingar på att avlägsna färgen på taket och ner till underkanten på fönstren och sedan klarlacka aluminiumplåtarna.
Framtill är det ju stål så det får väl lackas silver, nedtill blir den då lackad i någon färg.
Resten av stolarna är troligtvis pressade tillsammans med någon bil när dom bestämde sej att bygga husbussav den  ???
Innuti ska  tvättuttrymmet bort även motsvarande sidas tänkta toalett.
Skåpen över köksdelen ska också bort ser för jäkligt ut från utsidan.
Usoffan bak ska förbättras och får nya dyner och klädsel, ska även användas som sovdel.
Kan sätt in någon bild men hur gör man då?

Åkarns Kalle

Jaha inte SJ och Larvik "någon" får väl rätta på SBH då.
Aha till Dalarna det är roligt att några bussar får behålla sitt utseende.....

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Lasse hsand

Vilken typ av axel klump sitter på den bussen? Vet eventuellt av en till en scania som är baserad på Regenten.

Y904

Vet inte vad dom stoppat dit, men det ska vara 5,13:1 Utväxling om uppgifterna i bussdatabasen stämmer.
Någon som vet  vilka grejor som är lika från tidigare årgångar dvs. bla. rutorna fram och torkararmarna?

Björn Forslund

#14
Citat från: Y904 skrivet 11 september 2012, 21:06:30 PM
Vet inte vad dom stoppat dit, men det ska vara 5,13:1 Utväxling om uppgifterna i bussdatabasen stämmer.
Någon som vet  vilka grejor som är lika från tidigare årgångar dvs. bla. rutorna fram och torkararmarna?

5.13:1 var den snabbaste utväxlingen. Mycket svår att hitta då det var relativt få bussar som hade den. Vanligast var 5.71:1 som tillsammans med en G-505 låda ger en bra marschfart utan att vara svag i backarna.
Bakaxel bör väl vara en R55.