Solglasögon åt busschaufför? Polariserat eller ej?!

Startat av gnaug, 19 augusti 2012, 11:33:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gnaug

Hej alla! Nybliven busschaufför inom kollektivtrafiken i sthlm här, som just nu står inför att införskaffa solglasögon. Hur underligt det än kan låta så har jag aldrig ägt ett par solglasögon tidigare så jag vet inte riktigt vad jag bör skaffa!  ;D

Nåja. Frågan lyder: är det värt 1.000 kr extra för polariserade solglasögon (som tydligen ger 100% UV-skydd dessutom), eller är det tillräckligt med "vanliga" solglasögon utan polarisation, med tanke på de extra jobbiga situationer som uppstår emellanåt, solig och blöt asfalt i motljus, eller soliga vinterdagar framöver?

Det ger inga nackdelar förresten med polariserade glasögon när det gäller bildskärmar eller instrument inuti bussen förresten? En släkting kan tydligen inte använda sin smartphone med sina polariserade solglasögon på, och det vore ju olyckligt om samma sak inträffade på förarplatsen tänker jag.

Tack på förhand för eventuella kommentarer och synpunkter!  8)

Mikko

Jag har själv polariserande glasögon (för 179 kr) med 100% UV-skydd som jag använder när jag kör buss och bil. Inte behöver man betala tusentals kronor extra för "märkesglasögon" när de billigare polariserande fungerar lika bra.

Den enda nackdelen jag märkt är just det där med att vissa skärmar inte syns lika bra om man inte vrider huvudet åt sidan. Då syns skärmen ändå. Annars upplever jag polariserande glasögon som mycket bättre än "vanliga" pga den mindre bländningsrisken på t.ex blöt asfalt i motljus.  8)

HJP

Citat från: Mikko skrivet 19 augusti 2012, 12:29:42 PM
Jag har själv polariserande glasögon (för 179 kr) med 100% UV-skydd som jag använder när jag kör buss och bil. Inte behöver man betala tusentals kronor extra för "märkesglasögon" när de billigare polariserande fungerar lika bra.
Håller med Mikko.
Jag som har vanliga glasögon, köpte av optikern, "påhängs"-solglasögon för ett par hundringar. Polariserande, förstås. Dessa sätter man på de vanliga glasögonen. Mycket praktiskt. Om man, som jag, bor i Stockholm, och ofta kör den lååånga tunneln Södra länken, så fäller man bara upp solbrillorna med ett finger.

Personligen anser jag att det är viktigt att ha solglasögon, vid bil/busskörning. De polariserande tar bort reflexer från vattenpölar och fuktig körbana, efter regn och solen i ansiktet. Det uppskattar jag mycket. Klart vilsamt för ögonen, och sikten blir bättre.

HJP

Wetjo

Jag använder oxå polaroid.
Nackdelen är att jag inte ser komradiodisplay och displayen i Almexen.
Detta är dock ett övergående problem då vi i Dalarna håller på att byta...  ;D

HJP

Citat från: Wetjo skrivet 19 augusti 2012, 13:49:13 PM
Sådana saker är problem, men små i relation till den trafiksäkerhetsmässiga vinsten.

HJP

KG

Citat från: Wetjo skrivet 19 augusti 2012, 13:49:13 PM

Samma här men jag har aldrig solglasögonen på vid kontakt med kund så det är inget problem. Vid hållplatsstopp åker dom upp på pannan.

Rikard

Det jag märkt med mina polariserade påhängsglas är att om du lutar huvudet lite åt ena hållet precis när du vill läsa en display så e det lättare o läsa den.
Har använt påhängsglasögon i mer än 20 år o det funkar utmärkt då man har vanliga glasögon. Ser kanske lite dumt ut men det skiter jag fullständigt i då funktionen överglänser hundrafalt.
Rikard

HJP

Citat från: Rikard skrivet 19 augusti 2012, 22:19:44 PM
Det jag märkt med mina polariserade påhängsglas är att om du lutar huvudet lite åt ena hållet precis när du vill läsa en display så e det lättare o läsa den.
Har använt påhängsglasögon i mer än 20 år o det funkar utmärkt då man har vanliga glasögon. Ser kanske lite dumt ut men det skiter jag fullständigt i då funktionen överglänser hundrafalt.
Rikard
Det kan nog stämma. Polariseringen bryter bara i horisontell riktning, ungefär som en persienn. Lutar man huvudet, så bör det släppa igenom ljuset från displayen.
Om man har två lösa polaroidglas, och lägger den platt mot varandra, så kan man se igenom, men om det ena glaset vrids 90 grader, så blir det svart.

För många år sedan, hörde jag talas om en idé, att alla fordon, skulle ha polariserande glas o strålkastarna, i 45 graders vinkel, Alla vindrutor skulle vara polariserade 90 grader mot det. Då skulle alla kunna köra med helljuset på, utan att blända. För at synas hade man svagare lampor tända. Det förutsätter dock att alla fordon har samma utrustning.

Rikard, det ser inte dumt ut med påhängsglas  ;)

HJP

homer

mitt råd är att köpa lite dyrare märkessolglasögon, skippa dem som säljs på macken.

köpte ett par för ca 7 år sedan för över 1000 lappen och dem är fortfarande i nyskick trots att dem har åkt i bussgolvet oräkneliga gånger