Nya biljettsystemet i Värmland

Startat av Clabbe, 17 augusti 2012, 15:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars

Nu är starten för BIMS bestämd till den 3 sep och till den 1 sep  ska maskinerna vara monterade i samtliga fordon i länet.
Läs mer om BIMS på Värmlandstrafik samt på BIMS egen sida.
Utbildningen till förarna pågår förfullt!
Karlstadsbuss har provat systemet och det har även skett i Hammarötrafiken.

Här en bild från en av Karlstadsbuss bussar med BIMS i trafik.



Skickar även med en bild på en övertäckt BIMS automat på Lysvik stn



Mer om monteringen finns i min gamla tråd

Fikman


Det blir spännande å se när de kommer i drift i Dalarna, och hur länge de blir i drift. det har ju tillkomit lite nu på sluttampen av resan som gör att det kansek inte är det mest optimala systemet.

Lars

Med tanke på att nuvarande biljettmaskiner varit i drift i 20 år så kommer det nog att dröja länge innan det byts ut nästa gång.
Men eftersom det var så längesedan som detta system handlades upp och det skulle vara igång redan 2006 så är det naturligtvis delvis redan föråldrat!

Nytt är även zonindelningen där periodkort får några få stora zonen medan enkelbiljetten får flera och mindre zoner.

På den nya sajten www.bytkort.se kan ni läsa en hel del om det nya systemet.

Även en artikel i NWT och VF

KG

Jag gissar att BIMS blir en total flopp. Det kommer bli svårarbetat och manuell visering kommer finnas kvar.

Fikman

Citat från: Lars skrivet 20 augusti 2012, 14:19:20 PM
Med tanke på att nuvarande biljettmaskiner varit i drift i 20 år så kommer det nog att dröja länge innan det byts ut nästa gång.
Men eftersom det var så längesedan som detta system handlades upp och det skulle vara igång redan 2006 så är det naturligtvis delvis redan föråldrat!

Nytt är även zonindelningen där periodkort får några få stora zonen medan enkelbiljetten får flera och mindre zoner.

På den nya sajten www.bytkort.se kan ni läsa en hel del om det nya systemet.

Även en artikel i NWT och VF

Här i Dalarna så fins det funderingar att använda ett biljettsystem till allt, dom har ju för avsikt å upphandla all samhäls betald trafik på ett bräde. Dom prata om bims i handdator modell men inte säkra de skulle funka.

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 20 augusti 2012, 15:34:53 PM
Jag gissar att BIMS blir en total flopp. Det kommer bli svårarbetat och manuell visering kommer finnas kvar.

Har du testat systemet?

Jag hoppas det blir bra. Även fast det skulle vara i drift 2006 så har ju systemet uppdaterats under tiden. Det är ju inte samma som det skulle varit 2006.

Det är omöjligt att säga hur det kommer bli innan det varit i bruk ett tag och fått alla barnsjukdommar botade.


Sent from my iPhone using Tapatalk

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 20 augusti 2012, 19:27:13 PM
Har du testat systemet?

Jag hoppas det blir bra. Även fast det skulle vara i drift 2006 så har ju systemet uppdaterats under tiden. Det är ju inte samma som det skulle varit 2006.

Det är omöjligt att säga hur det kommer bli innan det varit i bruk ett tag och fått alla barnsjukdommar botade.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej jag har inte testat det, men vi har redan fått svar på att UL/SL korten inte kommer kunna läsas så det blir manuell visering av kvittot som vanligt. Hur svårt ska det vara att läsa andra RFID kort med en RFID läsare? Det måste väl bara handla om att lära läsaren språket?

Lars

Citat från: Fikman skrivet 20 augusti 2012, 18:08:34 PM
Här i Dalarna så fins det funderingar att använda ett biljettsystem till allt, dom har ju för avsikt å upphandla all samhäls betald trafik på ett bräde. Dom prata om bims i handdator modell men inte säkra de skulle funka.
På VTABs tåg ska tågvärdarna använda BIMS handdatorer så även det systemet kommer snart att få bekänna färg.
Från början skulle det vara biljettförsäljningsautomater ombord på tågen men de kommer att stå på stationerna och bussterminalerna.

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 20 augusti 2012, 19:29:07 PM
Nej jag har inte testat det, men vi har redan fått svar på att UL/SL korten inte kommer kunna läsas så det blir manuell visering av kvittot som vanligt. Hur svårt ska det vara att läsa andra RFID kort med en RFID läsare? Det måste väl bara handla om att lära läsaren språket?

Jo men det är ju upp till SL om dom vill släppa deras kontrollsiffror till UL. Det går jättebra att läsa korten men har man inte så man kan kolla om kortet är giltigt eller ej så går det icke.

Lär väl vara upp till SL om dom korten ska kunna läsas eller ej.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lars

Citat från: Björn Ax skrivet 21 augusti 2012, 07:06:19 AM
Jo men det är ju upp till SL om dom vill släppa deras kontrollsiffror till UL. Det går jättebra att läsa korten men har man inte så man kan kolla om kortet är giltigt eller ej så går det icke.

Lär väl vara upp till SL om dom korten ska kunna läsas eller ej.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Här är det inte bara länstrafiken som bestämmer vem som ska kunna läsa korten utan även biljettmaskintillverkarna lägger in koder så att korten låses till just deras system för de tycker att alla ska köpa just deras system.
Vi har åkt på just detta fenomen på Norska sidan.
Tiden är ännu inte mogen för ett gemensam standard för RFID kort.

Jonas1968

Citat från: Lars skrivet 22 augusti 2012, 12:48:05 PM
Här är det inte bara länstrafiken som bestämmer vem som ska kunna läsa korten utan även biljettmaskintillverkarna lägger in koder så att korten låses till just deras system för de tycker att alla ska köpa just deras system.
Vi har åkt på just detta fenomen på Norska sidan.
Tiden är ännu inte mogen för ett gemensam standard för RFID kort.
Efter allt snack om "Resekortsföreningen" och att man skall kunna använda samma kort överallt så vore det mycket konstigt om länstrafiksbolagen ens accepterar att köpa maskiner med sådana låskoder. Nackdelen är ju också att man är låst till att köpa nya maskiner av samma tillverkare. Om 10 år när man måste ha nya maskiner t ex om man vill utöka trafiken är det ju inte ens säkert att nuvarande leverantör av BIMS eller SL Access ens finns kvar. Dom kan ju då ha konkat för länge sen och då står man ju där med Svarte Petter och kanske tvingas byta hela systemet i stället för att bara köpa till dom maskiner man behöver från en annan tillverkare. Detta borde vara ett krav vid upphandling att sådana låskoder inte skall förekomma. Både för att kunna göra allvar av ambitionerna om att kunna använda samma värdekort överallt men även för att slippa krångel vid nyanskaffning då den gamla tillverkaren kanske inte finns kvar.

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas1968 skrivet 22 augusti 2012, 14:08:28 PM
Efter allt snack om "Resekortsföreningen" och att man skall kunna använda samma kort överallt så vore det mycket konstigt om länstrafiksbolagen ens accepterar att köpa maskiner med sådana låskoder. Nackdelen är ju också att man är låst till att köpa nya maskiner av samma tillverkare. Om 10 år när man måste ha nya maskiner t ex om man vill utöka trafiken är det ju inte ens säkert att nuvarande leverantör av BIMS eller SL Access ens finns kvar. Dom kan ju då ha konkat för länge sen och då står man ju där med Svarte Petter och kanske tvingas byta hela systemet i stället för att bara köpa till dom maskiner man behöver från en annan tillverkare.

Precis, vi har en lite annan situation här i Sverige, jämfört med Norge. Man kan säga att vi lärde oss en del av hur det gick i t ex Norge och England med stängda kortsystem som bara en viss tillverkare hade koll på. Här i Sverige använder alla en gemensam standard för korten och hur korten ska läsas och uppdateras. Alla systemspecifika tillägg ska också dokumenteras inom avtalsramarna. Det innebär att det är samma typ av Mifare RFID-kort med samma applikations-id och nycklar i alla kortsystem för kollektivtrafik i Sverige som installerats sedan många år tillbaka.

Däremot har vi det olyckliga här att man valt väldigt egna lösningar för hur biljettprodukterna ska sparas på korten. Inte så att korten tekniskt är oläsbara i grannlänets maskiner, men programvaran där förstår kanske inte vad kortet innehåller eftersom inte produktkoderna är kända i det systemet. Detta ska man nog trots allt säga har berott mer på olika filosofi kring hur systemen ska utformas i olika län, snarare än olika tillverkares egna lösningar. (Tillverkarna har ju alltså ändå varit styrda att använda samma "halvöppna" standard.) Just detta att samma system från samma tillverkare men i olika län inte alltid är kompatibla tyder också på det. Börjar man titta på hur saker lagras på ett Västtrafikkort jämfört med SL Access blir man ännu mer övertygad.

Sedan finns en del varianter, som t ex SAS, Malmö Aviations och SJs olika kundkort som rent tekniskt följer resekortstandarden men på ett sätt som gör att dessa i praktiken aldrig kommer att kunna integreras med något annat som använder samma kortsystem.

Citat från: Jonas1968 skrivet 22 augusti 2012, 14:08:28 PM
Detta borde vara ett krav vid upphandling att sådana låskoder inte skall förekomma. Både för att kunna göra allvar av ambitionerna om att kunna använda samma värdekort överallt men även för att slippa krångel vid nyanskaffning då den gamla tillverkaren kanske inte finns kvar.

Ja, det behövs alltså tas ett steg till. Vi har redan krav i upphandlingarna på att använda samma typ av kort, med samma nycklar. Nu behövs lite styrning kring hur sakerna ska användas också. De fåtal integrationer som gjorts mellan olika system i Sverige kan nog räknas på ena handens fingrar. Möjligheten att öppna SL-spärrar med SJ Årskort med Resplus-tillägg är väl en. De handhållna biljettmaskinerna som Västtrafiks kontrollgrupp använder för att kolla både Västtrafikkort och kort från t ex JLT och HLT är väl möjligen en annan. Finns säkert några fler, men inte är det imponerande direkt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-