Förmodligen Göteborg men var?

Startat av Gunnar D, 17 augusti 2012, 14:17:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Fick denna bild i min hand och mycket pekar mot Göteborg men var i staden? Busstyp/bussbolag? Årtal c:a?
Forumets experter löser nog detta, hoppas jag.  :)

Mvh Gunnar

Ove Bojarp

Går det att se vad det är för tecken på bussarnas sidor?
Då kanske någon kan bättre känna igen sig i trakten.

Gunnar D

Citat från: Ove Bojarp skrivet 17 augusti 2012, 18:54:17 PM
Går det att se vad det är för tecken på bussarnas sidor?
Då kanske någon kan bättre känna igen sig i trakten.

Har tyvärr inte tillgång till bättre bild f.n.

/Gunnar

Mats Karlsson

Jag tror att det är just där Övre Husargatan ansluter till Linnéplatsen. Byggnaden till vänster är riven och numera ersatt med ett nytt huskomplex. Kan bussarna vara gamla "Säröbussar"? Förmodligen är bilden tagen mot slutet av 1930-talet.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2012, 21:17:36 PM
Jag tror att det är just där Övre Husargatan ansluter till Linnéplatsen. Byggnaden till vänster är riven och numera ersatt med ett nytt huskomplex. Kan bussarna vara gamla "Säröbussar"? Förmodligen är bilden tagen mot slutet av 1930-talet.

Tack, jag kom sakteliga fram till samma plats själv!

/Gunnar

Ronald M. Jannesson

Övre Husargatan/Linnéplatsen definitivt. Gamla Säröbussar är det förmodligen och det gamla stationshuset för Säröbanan låg väl lite längre söderut längs vägen. Hållplatsstolpen i mitten av bilden är jag lite tveksam inför dock; tänkte först på spårvagnslinje 6 som gick mellan Linnéplatsen(Änggården) och Sahlgrenska, tror jag, fram till -50-talet någon gång, men så kan jag inte se någon räls eller kontaktledning och tänkte då att Mölndalsbussarna ju körde sina linjer till Toltorpsdalen/Mölndal via Övre Husargatan och Skanstorget till Hvitfeldtsplatsen ända fram till 1981 då trafiken flyttades över till Linnégatan. Kan det vara deras hållplatsstolpe?? Förresten nu ska det ju bli busslinjetrafik igen på Övre Husargatan där de nu bygger nya busskörfält!!! :D :D

Gunnar D

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 augusti 2012, 13:39:07 PM
Hållplatsstolpen i mitten av bilden är jag lite tveksam inför dock; tänkte först på spårvagnslinje 6 som gick mellan Linnéplatsen(Änggården) och Sahlgrenska, tror jag, fram till -50-talet någon gång, men så kan jag inte se någon räls eller kontaktledning

Kanske är det främre hplläget just för linje 6, går det inte att skymta spår där? Oljeränderna i gatan är väl också typiska för en spvändhpl.

/Gunnar

Mats Karlsson

Jo, helt visst ligger det spår hitanför det främre hållplatsläget. Enligt äldre kartor hade 6:an sitt hållplatsläge här.

Gunnar D

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 augusti 2012, 13:39:07 PM
Övre Husargatan/Linnéplatsen definitivt. Gamla Säröbussar är det förmodligen och det gamla stationshuset för Säröbanan låg väl lite längre söderut längs vägen.

Vid närmare analys verkar det vara GSJ-bussar som förmodligen gick till Näset.

/Gunnar