Huvudmeny

Queen Mary 2 i Göteborg

Startat av Stefan Lindberg, 16 augusti 2012, 18:02:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Idag åkte jag ut tidigt för att ta bilder när Queen Mary 2 kom till Göteborg

Jag började ute vid Arendal och tog lite bilder när båten gled in i hamninloppet

Fartyget skulle lägga till i Skandiahamnen och där släpper dom inte in privatpersoner med kamera  >:(
Först så åkte jag till Tångudden men där var Tullen, Kustbevakningen och Polisen i vägen (som vanligt)

Sedan fortsatte jag till Nya Varvet och började leta fotoplatser

Sveriges beredskap var god  :P

Bussar anlände till Skandiahamnen för att hämta upp turisterna och åka runt i stan

Stena Germanica som är ungefär 100 meter kortare passerade

Sedan åkte jag till Masthuggskyrkan för att fota och det var tydligen dit alla bussar skulle åka.

Buss med turister

Det kom även en Norsk långfärdsbuss mitt bland alla turister från båten

Somewhere in Sweden

Kronobergarn

Var bron för låg eller var det för grunt för att lägga till vid Frihamnen.

D_skalis

Citat från: Kronobergarn skrivet 16 augusti 2012, 23:41:41 PM
Var bron för låg eller var det för grunt för att lägga till vid Frihamnen.

Höjden skall inte vara nåt problem, då båten är 41m hög, 345m lång och 10m bred. Skulle tro att det är djupgåendet eller längden som är orsaken.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Mustman

queen mary 2 är inte 10 meter bred, eller 41 meter hög för den delen, höjden Höjd från köl till skorsten är hela 72 meter... där emot är hon 10 meter djupgående... vid vattenlinjen är hon 41 meter bred och bryggvingarna är 45 meter... Som curiosa kan tilläggas att hon väger hela 150 00 utan last.

D_skalis

Citat från: Mustman skrivet 17 augusti 2012, 00:44:19 AM
queen mary 2 är inte 10 meter bred, eller 41 meter hög för den delen, höjden Höjd från köl till skorsten är hela 72 meter... där emot är hon 10 meter djupgående... vid vattenlinjen är hon 41 meter bred och bryggvingarna är 45 meter... Som curiosa kan tilläggas att hon väger hela 150 00 utan last.

Du har helt rätt. Jag kan uppenbarligen inte läsa!
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Kronobergarn

Mikko

Citat från: Mustman skrivet 17 augusti 2012, 00:44:19 AM

Kan korrigera detta med att fartyget väger nästan BRT 150.000, inte 150 00. Detta är alltså ett mått på fartygets inre storlek eller volym, inte fysisk vikt i kg. Ett BRT = 2,58 m3. Detta kan jämföras med t.ex Silja Europa som har ett BRT på närmare 60.000 eller nybygget Viking Grace (i trafik januari 2013 Stockholm-Åbo) som enligt nuvarande uppgifter kommer att få ett BRT på 57.000.

Världens största kryssningsfartyg just nu är Oasis of The Seas och Allure of The Seas med BRT på dryga 225.000.