dags igen i Göteborg

Startat av Walter, 16 augusti 2012, 08:04:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Du kan göra en sådan kontroll var som helst, Uppsala, Norrtälje, Stockholm, Malmö, Jönköping, Borås etc etc och med samma parametrar får du ett likartat resultat.

"Yrkesmässig trafik" det innebär sannolikt att Y-Trafikmarkeringen i Bilregistret inte slagit igenom efter en ändring, det kan ta upp till 2 veckor från det tillståndsmyndigheten fått in papperen.

Hur många har inte brandsläckare som passerat datum för löpande kontroll? eller oljesöl på motorerna?

Krille

Citat från: Håkan_E skrivet 16 augusti 2012, 08:10:04 AM
Hur många har inte brandsläckare som passerat datum för löpande kontroll? eller oljesöl på motorerna?

Att "många" har det är alltså en ursäkt för att inte ha fungerande rutiner för kontroller av brandsläckarna?

Lars-Håkan_E

Citat från: Krille skrivet 16 augusti 2012, 09:17:07 AM
Att "många" har det är alltså en ursäkt för att inte ha fungerande rutiner för kontroller av brandsläckarna?

Nej så skulle det inte tolkas.

Utan att Göteborgsområdet lite oförskyllt hamnat i skottgluggen när liknande defekter högst sannolikt kan hittas på de flesta håll där trafiken har en lite större volym.

Ersa

Polisens tunga grupp i Göteborg är helt klart mer aktiva jämfört med andra på andra håll i landet. Men så har ju varit fallet i flera år nu, så detta borde väl alla bussföretag i Västra Götaland känna till?

Lars-Håkan_E

Många saker som Polisen/Bilinspektören ser som fel är sådant som passerar Kontrollbesiktningen och sådant som man kan hitta i princip överallt där bussarna är 4-5 år och äldre.

Det är bara att gå in på vilken depå som helst med linjetrafik och lite äldre bussar och sätta igång :-)

Fikman


Hej
vi använder oss av http://www.fordonskontroll.se/

Är ju lite att hålla rätt på även om vi bara har ca 70 fordon


Lars-Håkan_E

De stora operatörerna med tusentals fordon har integrerade lösningar både egenutvecklade och delvis i Hastus miljö

Problemet är inte på den nivån förutom kanske utgången brandsläckarkontroll utan beroende på helt andra orsaker, tid, antal fordon och minskat löpande underhåll

Hur många tätortsbussar hinner man motortvätta en gång i veckan t.ex? eller 2 ggr i veckan.
Är det ingen förare som anmärker på dåligt däckmönster kan det ju gå månader innen det upptäcks, det är ju ingen som springer runt från verkstan och mäter mönster varje vecka.

Erling.L

Om du doppar ett finger i olja o sedan rör vid motorns kalla sida o dom ser fläcken så e det körförbud .... Så var rim o reson finns i deras kontroller undrar man
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

yngrot

Inget nytt under solen...  Men varför hör man aldrig om likadana kontroller från andra ställen???  Det känns onekligen som poliser i våra trakter jagar bussar och reportern på GP är ju inte känd för att direkt gilla busstrafik eller  Västtrafik heller..  .. Därmed inte sagt det är ok att  köra omkring med dåliga däck eller brandsläckare som inte är ok ..   Men hur skulle resultatet bli om dessa poliser åkte upp till S-L området och kollar bussar där ??   Säkert lika dåligt.. Ni ska veta dessa poliser är ökända för att hitta fel på bussar.. bussar som kommer från besiktning med godkänt resultat kan bli underkända av polisen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2012, 00:05:57 AM
Men hur skulle resultatet bli om dessa poliser åkte upp till S-L området och kollar bussar där ??   Säkert lika dåligt..

Det här var innan min aktiva tid i yrket, men en sådan rejäl "razzia" har faktiskt genomförts i Norrtälje för rätt många år sedan. Jag tror att bussföretaget då hette "SL Buss AB". Utfallet blev väl ungefär som det man kan läsa i artikeln i startinlägget.