Huvudmeny

Speglar i bussen

Startat av J0han, 15 augusti 2012, 21:37:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Hej alla,
Har en fundering om våra bussar som rullar i Sthlm City (Hornsberg, Frihamnen) där vi har monterade speglar som sitter inne i bussen vid dörrutgångarna, Varför har vi dessa för ja tycker även för mig som ser iaf hyggligt ser inte något i dessa.

Är det bara jag som stöter på det här problemet och inte förstår nyttighetsverkan på dessa?

/ Johan

Blue

Citat från: Johan Ek skrivet 15 augusti 2012, 21:37:02 PM
Hej alla,
Har en fundering om våra bussar som rullar i Sthlm City (Hornsberg, Frihamnen) där vi har monterade speglar som sitter inne i bussen vid dörrutgångarna, Varför har vi dessa för ja tycker även för mig som ser iaf hyggligt ser inte något i dessa.

Är det bara jag som stöter på det här problemet och inte förstår nyttighetsverkan på dessa?

/ Johan

För att lagen säger att det måste sitta speglar eller kamera vid utgångarna så att du kan se om det är någon på väg ut innan du stänger dörren.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

MartinMartin

Citat från: Johan Ek skrivet 15 augusti 2012, 21:37:02 PM
Hej alla,

/ Johan

Håller fullständigt med dig Johan, använder ALDRIG speglarna vid dörrarna.
Har fullständig uppsikt via innerspegeln och högra backspegeln.

Ska man se nåt i speglarna vid dörrarna måste man ju ha kikare med sig.

yngrot

Man har väldig nytta av speglar vid dörrar men ofta är de vridna så man inte ser nått i dem.  Kan tänka mig att i en ledvagn kan vara svårt se i spegel längst bak i dem .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kronobergarn

Spegeln längst bak vid bakdörren brukar alltid vara vriden bakåt (även kallad sminkspegeln)...

Matte

Sen är det massa saker i vägen som stör sikten även om den är vriden åt rätt håll. Stolpar, höga ryggstöd, taket i leden(stör den bakre spegeln) osv osv osv. Så dom speglarna har spelat ut sin roll sedan det vart låg entré/låg golv. På trappstegs bussar både normal och ledvagn fungerar dom bra tycker jag. Och såklart så används dom till annat av passagerarna också då dom är så lätta att vända på. Och när dom verkligen behövs när det är ståplatser i hela bussen är dom också obrukbara för att människor blockerar den innre spegeln vid föraren.

Nico

Hör nog oxå till den kategorin som aldrig direkt har haft nytta av dessa speglar. Även om de suttit rätt så är de ändå i mitt tycke för långt bort för att man ska kunna se detaljer. Annars är det även som sagts att det är antingen för mycket folk eller annat i vägen eller att de ändå sitter på trekvart så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ronald M. Jannesson

...och är det inte någon resenär som vrider på dom för att använda dom som "sminkspegel", så ramlar dom ner och ur läge p.g.a. alla skakningar i bussen längs åtminstone "våra" formidabla vägar och beläggningar i Göteborgs stad iaf... >:( ;)

Matte

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 augusti 2012, 13:45:47 PM
...och är det inte någon resenär som vrider på dom för att använda dom som "sminkspegel", så ramlar dom ner och ur läge p.g.a. alla skakningar i bussen längs åtminstone "våra" formidabla vägar och beläggningar i Göteborgs stad iaf... >:( ;)

Det också. Och det är nog ingen skilllnad på den fronten mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och övriga kommuner som ska underhålla kommunala vägar och trafikverkets vägar är det lika illa med. Gropiga och stötiga överallt. Och att det bara ska vara lågentré och låg golv gör inte saken bättre.