London Taxi Kristianstad.

Startat av Mattias Petersson, 15 augusti 2012, 00:45:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Kolla vad jag hittade i Kristianstad  :)

Här är deras hemsida.
http://www.bishopsarms.com/
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

frannymoln

visste inte att sådana fanns i sverige. har inte sett några alls.

frannymoln

visste du om att om ska bli taxi chaufför till de här måste man plugga tre till fyra år!!!!!!!!!!!!!! otroligt länge tycker jag. tråkigt!!!

frannymoln

de är fina och klassiska. skulle faktiskt vilja ha en.

Staffan Sävenfjord

Citat från: frannymoln skrivet 07 september 2012, 16:54:42 PM
visste du om att om ska bli taxi chaufför till de här måste man plugga tre till fyra år!!!!!!!!!!!!!! otroligt länge tycker jag. tråkigt!!!

Du menar alltså om man vill köra en sådan här bil som taxiförare i London. Ja, det är mycket att lära, bland annat 25 000 gatunamn. Hittade följande text i ämnet Taxichaufförer i London måste lära sig 25 000 gator, 20 000 platser och hur de hänger ihop. Denna inlärningsprocessen tar normalt tre till fyra år och avslutas med flera prov som testar förarens kunskaper. Det är först efter att ha klarat dessa prov som man har införskaffat "the Knowledge" och kan titulera sig licensierad taxichaufför i London.

Man kan ju tycka att GPS borde innebära att man kan minska ned på kraven men tydligen inte.

frannymoln

man kan ju lika gärna plugga till nåt annat....25000 gatunamn??? det är ju inte klokt alltså.....men men...det finna ju vissa som e intresserade.
tog mig en till på den här bloggen medan jag skriver det här....har bra kreativa app for min iphone....
anyways mycket prat om london taxi och allt. ha en underbar helg...

Staffan Sävenfjord

Citat från: frannymoln skrivet 07 september 2012, 17:53:41 PM
man kan ju lika gärna plugga till nåt annat....25000 gatunamn??? det är ju inte klokt alltså.....men men...det finna ju vissa som e intresserade.

Ja, och det räcker ju inte med att kunna namnen utan måste veta var gatorna ligger och hur man tar sig dit med hänsyn till enkelriktningar från vilken annan gata som helst.

För många år sedan såg jag en film på TV om en kille vars största dröm var att bli taxiförare i London och han lärde sig gatorna genom att åka omkring på moped i staden mellan de olika i adressen. I proven fick han sedan frågan om att köra från en adress till en annan och då skulle han räkna upp exakt vilka gator han skulle köra på och var han skulle svänga till vänster eller höger.